یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم به صورت مستقیم سفره مردم را به تحریم‌ها گره زده است و در نبود درآمدهای نفتی فشار را مستقیم به مردم منتقل می‌کند.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با قرن‌نو در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در شش‌ماه گذشته گفت: اعضای کابینه دولت سیزدهم پیش از آنکه در دولت قرار گیرند، ریشه مشکلات را در نحوه مدیریت و بی‌ارتباط به مذاکرات برجام می‌دیدند و حتی بیان می‌کردند که دولت سفره مردم را به برجام گره زده است حال اما دولت سیزدهم از طریق دیگری و به صورت مستقیمتر سفره مردم را به تحریم‌ها گره زده است و در نبود درآمدهای نفتی فشار را مستقیم به مردم منتقل می کند.

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم وعده‌های متعدد اعضای دولت سیزدهم به دلیل بی تجربگی بود و وقتی در مقام عمل قرار گرفتند، دچار سردرگمی شدند.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: همین سردرگمی منجر به تصمیمات عجولانه و تغییر سریع آن‌ها شد و نتیجه این وضعیت عدم هماهنگی خود اعضای کابینه و مجلس شورای اسلامی شده است.

به گفته وی یکی از اصلی‌ترین علل این سردرگمی‌ها عدم اطمینان آنها از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

افقه ادامه داد: عدم آزادسازی دلارهای بلوکه شده و پیش نرفتن مذاکرات مطابق انتظارات آنها نه تنها دولت بلکه مجلس شورای اسلامی نیز به شدت سردرگم کرده است و هیچ یک از این دو نهاد نیز نمی‌خواهند زیر بار تصمیمات احتمالی که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند بروند و منتظر هستند تا دیگری قدم اول را بردارد . این رفتار در رسانه‌ها نیز منعکس شده و خواهد شد و جدای از تاثیرات واقعی نبود درآمدهای نفتی تاثیرات روانی این سردرگمی‌ها بازارها را دچار بی‌اعتمادی کرده است و در نتیجه آن رشد قیمت‌ها در برخی از بازار ها شدت گرفته است.

وی در ادامه افزود: از یک طرف تولید و عرضه کماکان خوابیده است و این عاملی برای دامن زدن به تورم است و از طرف دیگر سیاست‌های پولی نیز دچار سردرگمی هستند و دولت سیزدهم نیز به ناچار به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس روی آورده است و این امر خود محرکی برای تورم است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که دلیل روند رفت و برگشتی تصمیمات توسط کابینه دولت سیزدهم چیست؛ گفت: متاسفانه دولت سیزدهم، رئیس جمهور و به خصوص تیم اقتصادی آن هیچ گونه تجربه اجرایی نداشته اند و تمام مدت بیرون گود نشسته بودند و وعده می‌دادند و حال زمانی که وارد عمل شدند با مشکلات اداری و موانع بروکراسی مواجه شده‌اند و دچار این سردرگمی شده‌اند و فقدان تجربه و عدم آشنایی با ساختارهای ضد تولید در کشور منجر به این روند تصمیمگیری شده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این افراد کماکان آگاه نیستند که حال که در دولت قرار گرفته‌اند کوچک‌ترین صحبت آنها نیز توسط رسانه‌ها منعکس خواهد شد و در نتیجه بی‌محابا وعده‌هایی می‌دهند و صحبت‌هایی می‌کنند و از طرف دیگر زمانی که بازخورد خوبی دریافت نمی‌کنند عقب‌نشینی می‌کنند و در این بین بازار کار خود را خواهد کرد و ملتهب خواهد شد.