‌‌نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد که هزینه تمام شده خرید طلا و مصنوعات آن با اجرای قانون معافیت اصل طلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، کاهش پیدا خواهد کرد.محمد کشتی آرای، در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که حذف مالیات از اصل قیمت طلا چه تاثیری بر قیمت تمام شده آن خواهد گذاشت؛ گفت: با حذف مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام شده یا به نوعی هزینهای که روی مصنوعات طلا هست کاهش پیدا خواهد کرد. در گذشته مصرف‌کننده می‌بایست 9 درصد از کل قیمت طلا را مالیات می‌داده است و این رقم بالایی است اما با اصلاح این قانون فقط از یک قسمت سود و اجرت مالیات پرداخت خواهد شد و این اقدامی است که در جهت بیشتر شدن مصرف طلا رخ داده است و می‌تواند صنعت طلا را از رکود خارج کند.

وی در ادامه افزود: در چند سال اخیر به دلیل افزایش هزینههای قیمت طلا مردم روی آورده بودند به خرید طلای دست دوم و طلای کماجرت و این مسائل منجر شده بوبه فروش طلای غیراستاندارد شد.  

محمد ولی، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در خصوص تاثیر این قانون بر قیمت تمام شده طلا گفته بود که مالیات بر ارزش افزوده داد و ستد و چرخ تولید را در بازار طلا کند کرده بود و می‌توان گفت با برداشته شدن آن هزینه‌ای از روی دوش طلا و مردم به عنوان مصرف‌کننده برداشته خواهد شد و احتمال داده می‌شود استقبال برای طلا بیشتر شود و هزینه مردم برای خرید طلا پایینتر خواهد آمد.

محمدولی افزود که زمانی که استقبال برای خرید طلا افزایش یابد چرخ تولید خواهد چرخید و رونق به بازار باز خواهد گشت و حتی اگر کرونا در کل دنیا از بین برود و ارتباط با کشورها برقرار شود صنعت طلای کشور می‌تواند در بحث صادرات نیز وارد شود که ارزآوری کند و اشتغال بیشتری نیز ایجاد کند.