آلبرت بغزیان گفت: متاسفانه دولت و بانک مرکزی در دام نوعی ساده‌انگاری افتاده‌اند و نتیجه این وضعیت را می‌توان در بازار ارز ایران دید.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با قرن‌نو درباره دلایل افزایش نرخ دلار در بازار گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و حتی در جریان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری وعده می‌داد که سرنوشت اقتصاد را به مذاکرات گره نخواهد زد اما امروز تبعات منفی عدم دستیابی به نتیجه در مذاکرات بر اقتصاد کاملا مشهود است.

او گفت: من به عنوان یک اقتصاددان نمی‌توانم قانع بشوم که چطور تحریم بر اقتصاد ایران اثرگذار نیست، این نوعی ساده‌انگاری است و وقتی اتفاقی عملی رخ ندهد نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را داشت.

بغزیان ادامه داد: کسانی که امروز مسئولیت دارند، دیروز منتقد جدی سیاست‌های دولت بودند و می‌گفتند دولت باید بازار را به ثبات برساند و قیمت را کاهش دهد اما امروز در قبال افزایش قیمت سکوت می‌کنند و در صحبت‌هایشان می‌گویند که این اتفاقات ناشی از دست کاری عده‌ای مغرض است و هیجان‌ها خواهد خوابید در حالی که عملا هیچ اتفاق خوبی رخ نداده است و در نتیجه نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را داشت.

بانک مرکزی منفعل است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در شرایط کنونی منفعل است، گفت: معلوم نیست بانک‌مرکزی ابتکار عمل را به چه کسی سپرده و چرا در این شرایط هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. در هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌بینید که بانک مرکزی از تعیین نرخ برابری ارز شانه خالی کند و توجهی به این امر نداشته باشد، اتفاقا همان کشورهایی که مدعی هستند تعیین نرخ ارز را به بازار سپرده‌اند نیز محدوده مشخص قیمتی را دارند و در این مسیر حرکت می‌کنند و اجازه خروج قیمت‌ها را از محدوده تعیین شده نمی‌دهند اما معلوم نیست محدوده قیمتی تعیین شده در بانک مرکزی ما چیست که در یک هفته دلار می‌تواند سه تا چهار هزار تومان نوسان داشته باشد .

وی گفت: می‌گویند برخی همزمان با مذاکرات در بازار ار دستکاری می‌کنند، این برخی چه کسانی هستند وقتی بیش از 90 درصد عرضه ارز در ایران در اختیار بانک مرکزی است. در این شرایط چطور زور بانک مرکزی به جمعیت ده درصدی و حداقلی نمی‌رسد و چرا سال‌هاست که این مساله تکرار می‌شود .

 وی با اشاره به ضرورت تسلط بر بازار ارز از سوی بانک مرکزی گفت: متاسفانه چنین تسلطی را در شرایط کنونی نمی‌بینیم .

وی گفت: این ادعا که اقتصاد دیگر منتظر مذاکرات نیست، ادعایی بسیار بزرگ است. مگر می‌شود چنین ادعایی کرد. من برای روشن شدن بحث یک مثال می‌زنم. ممکن است عینک سبب باسواد شدن نشود اما بی‌تردید باعث می‌شود حتی شخص بی‌سواد حروف را بهتر ببیند. رفع تحریم نیز شاید باعث بهبود اقتصاد نشود اما ماندگاری آن وضعیت اقتصاد را بدتر خواهد کرد .

 بغزیان در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر اقتصاد ایران در وضعیتی بسیار ناامید کننده قرار دارد. در این شرایط شاهدیم که اقتصاد ایران درگیر بحران‌های پیچیده است که رفع تحریم به تنهایی نمی‎تواند آن را حل کند اما ماندگاری تحریم باعث می شود این وضعیت بحرانی ، بحرانی‌تر گردد.

او گفت: من هم معتقدم رفع تحریم نجات‌بخش نیست اما ماندگاری آن بی تردید و بلاشک بحران‌زاست و در نتیجه باید برای رفع آن اقدام کرد.

به گفته وی در این وضعیت حتی در صورت رفع تحریم نیز قیمت ارز در میان‌مدت مهار نشده و دستخوش افزایش می‌شود از این رو باید در کنار رفع تحریم برای حل بحران‌های اقتصادی برنامه‌ریزی کرد .