مدیر عامل اسبق سایپا با بیان این که هر ساله بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می‌رود، گفت: صنعت خودروسازی ما تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید مدنی، مدیر عامل اسبق سایپا در مورد قیمت خودرو گفت: آن چیزی که باعث شده صنعت خودرو سازی ما شرایط خوبی راطی نکند و حال خوشی نداشته باشد دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است.

وی افزود: شرکت‌های خصولتی بدترین نوع بنگاه داری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی‌برنامه گی زیادی در مدیریت این شرکت‌ها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است.

مدنی گفت: صنعت خودروسازی در کشور ما علیرغم کم وکاستی‌ها و حلقه‌های مفقود این صنعت با زیرساخت‌های موجود حدود 2 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که در سال‌های گذشته این رقم بین 1.5 تا 2 درصد بوده است که تا 5 درصد قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی از زمانی که دخالت دولت به خصوص در دولت نهم ودهم در این صنعت بیشتر شد، دچارمشکل شده است، بیان داشت: در سال 90، یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می‌شد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش می‌رفت در چشم‌انداز 1400 ، ظرفیت تولید ما باید به 2 میلیون خودرو در سال می‌رسید.

وی افزود: صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانک‌ها انجام می‌دهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین می‌کند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی‌کند.

مدنی اظهار داشت: چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد وپتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودروسازان مجبورند مواد اولیه گران‌قیمت وبراساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین می‌کنند بفروشند.

وی تصریح کرد: هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می‌رود که دولت هم از این موضوع بی‌اهمیت می‌گذرد در حالی که اگر این پول‌ها از طریق حاشیه فروش به جیب خودروساز برود بخشی از ضرر خودرو سازان تامین می‌شود.