معاون شرکت بورس اوراق بهادار ضمن توصیه به مردم عادی مبنی بر اینکه به طور غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند، گفت: با افزایش نقدشوندگی در بورس می‌توان به این هدف رسید.

روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری عامه مردم به صورت غیر مستقیم در بورس می‌تواند با دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری رقابت کند؟ اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. برخی در اوراق با درآمد ثابت و برخی در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی صندوق‌ها نیز مختلط هستند. صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند تا پنج درصد در سهام هم مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به مقدار ریسک بازده مورد نظر خود را دارند، گفت: نمی‌توانیم از صندوق‌های با درآمد ثابت انتظار داشته باشیم که بیشترین بازدهی را داشته باشند، چرا که این صندوق‌ها ریسک کمتری را متحمل می‌شوند و در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند. در نتیجه طبیعی است که بازدهی‌شان نیز کمتر باشد.

معاون شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به شرایط بازار ارز در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷، گفت: طی این مدت در بین صندوق‌های سهمی بازدهی خیلی خوبی را شاهد بودیم. تعدادی از این صندوق‌ها بازدهی‌شان از شاخص نیز بالاتر بوده است. البته در بین این صندوق‌ها، ‌صندوق‌هایی که بازدهی‌شان از شاخص پایین‌تر یا حتی منفی باشد نیز بود ولی در مجموع صندوق‌هایی که عملکردشان بالاتر از شاخص بود، از تعداد انگشتان دست، بیشتر بودند.

حسینی‌مقدم تاکید کرد: اگر شاخص در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نعادل ۹۰ درصد بازدهی داشت، ‌بعضی از این صندوق‌ها بیش از ۹۰ درصد بازدهی داشتند.

وی با اشاره زمانی که برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی مبلغی برای سرمایه‌گذاری نمی‌پذیرند، گفت: البته سابقا برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری و در کل سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس مشکلی وجود داشت، چرا که مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اعلام می‌کرد: «با مبلغی که برای خرید واحد سرمایه‌گذاری می‌دهند، باید بتواند سهم بخرد و با آن سهام بتواند یک واحد سرمایه‌گذاری صادر کند، ولی به علت صف‌های خریدی که وجود داشت سهمی به او نمی‌رسید و در نتیجه نمی‌توانست مبلغی پذیرفته و واحد سرمایه‌گذاری صادر کند».

حسینی‌مقدم تاکید کرد: این موضوع به نقدشوندگی بازار برمی‌گردد، اگر وضعیت نقدشوندگی بهبود پیدا کند، شرایط بهتر می‌شود. وقتی که گردش معاملات در روز افزایش یابد، آزادی عمل مدیر صندوق بهتر می‌شود و بهتر می‌تواند پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران باشد. معاون بورس تهران اضافه کرد: باید به مردم عادی توصیه کنیم که با ابزار صندوق و به طور غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند چرا که مسیر توسعه بورس از طریق صندوق‌ها میسر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با توجه به میانگین متوسطه بازدهی آن‌ها (اگر چند صندوق خاص را کنار بگذاریم) نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها از جمله بازار ارز می‌تواند اقتصادی به نظر آید که مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تشویق کنیم؟ گفت: بورس ویژگی‌هایی دارد که بازار ارز فاقد آن ویژگی‌ها است. وقتی شخصی در بازار ارز ورود می‌کند، فقط یک دارایی مالی دارد اما در بازار سرمایه دارایی‌های مالی می‌تواند متنوع‌تر باشد.

معاون بورس تهران ادامه داد: در حال حاضر نقدشوندگی در بازار ارز کاهش پیدا کرده است؛ بطوری که اگر کسی بخواهد ارزی که خریده، بفروشد، همچنان نگرانی‌هایی دارد. در حالی که در صندوق هر زمانی دستور ابطال بدهیم، براساس ارزش روز دارایی، فردای آن روز  پول به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود. این موضوع می‌تواند بازدهی را حفظ و ریسک را کاهش دهد.