نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: نهادهای مختلفی از حاکمیت از دوران جنگ سوریه در آنجا هستند. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم ارتباطات موثر خود را با بخش خصوصی سوریه ایجاد کنیم.

علی اصغر زبردست در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و سوریه افزود: میزان تجارت بین دو کشور به هیچ عنوان مثبت و راضی‌کننده نیست، البته صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به این کشور باید بسیار پررنگ شود. وقتی دولت در این کشور کار می‌کند حلقه بخش خصوصی تنگ‌تر می‌شود. وی افزود: در مورد کالا نیز با وجود اینکه ترکیه و سوریه از نظر سیاسی دچار مشکل هستند اما بیشترین مراودات کالایی سوریه با ترکیه است و کالا به صورت قاچاق از ترکیه به سوریه می‌رود.

وی گفت: نهادهای مختلفی از حاکمیت از دوران جنگ سوریه در آنجا هستند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم ارتباطات موثر خود را با بخش خصوصی سوریه ایجاد کنیم. از طرف دیگر یک سری نهادها مانند بنیاد مستضعفان، وزارت دفاع و... به طور مستقل یک سری کارهای اقتصادی در سوریه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در مورد پروژه‌های عمرانی و بازسازی که این نهادها حضور دارند حرف زیادی نداریم گرچه سوری‌ها را مجاب کردیم که بخشی از آنها را به شرکت‌های فنی و مهندسی واگذار کنند. اما هنوز نتوانستیم با تجار سوریه به یک توافق خوب برسیم که دو طرف از امکانات یکدیگر استفاده کنند. تدابیری در حال عمل است تا این مساله هم ظرف یک ماه آینده حل شود. در مجموع آنچه باید بین بخش خصوصی دو طرف اتفاق بیافتد هنوز رخ نداده است.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به مشکل حمل و نقل در تجارت دو کشور گفت: مشکل دوم ما در مورد تجارت با سوریه موضوع حمل و نقل است. حالت مناسب برای ما این است که حمل و نقل را از طریق زمینی و از راه عراق انجام دهیم اما علی رغم اینکه جلسات دولت عراق با کمیسیون مشترک برگزار و توافقاتی هم در این مورد انجام شده اما هنوز عملیاتی نشده است. وی افزود: اگر ما نتوانیم از طریق زمینی که راه ارزانتر است حمل و نقل خود را به سوریه انجام دهیم باید از طریق دریا به این کشور رفت و آمد کنیم. راه دریایی هم دو راه دارد یا باید از طرف بندر عباس برویم که باید دور زد و راه طولانی می‌شود یا اینکه کالا را به صورت زمینی به ترکیه برده و از این کشور با کشتی به سوریه ببریم. این مسیر هم مشکل مجزایی پیدا کرده است، چراکه روابط سیاسی ترکیه و سوریه خوب نیست و جلوی راه را بسته و هزینه‌های ما را سنگین‌تر کرده است. زبردست در ادامه تصریح کرد:‌ بنابراین به دنبال این هستیم که توافق با عراق که در کمیسیون مشترک بین دو کشور انجام شده عملی شود، گرچه نخست وزیر و وزرای عراق با این موضوع موافق بودند اما نتوانستند مسیرهای زمینی خود را برای آن آماده کنند. اگر این مشکل حل شود، دیگر با چالش‌های زیادی مواجه نخواهیم شد. وی گفت: در کل هزینه‌های ما در سوریه به علت حمل و نقل و همچنین عدم ارتباط موثر با اتاق بازرگانی سوریه و بازرگانان این کشور زیاد است. قرار بود یک نمایشگاه تجاری دراین کشور برگزار کنیم که آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت. بعد قرار شد که یک نمایشگاه تجاری در ایران برگزار شود که به علت شیوع موج جدید کرونا جلوی آن گرفته شده است.