معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در پای اسکله ۱۹ فروند کشتی منتظر پهلوگیری است که بار این کشتی‌ها شامل جو، ذرت، روغن، سویا، شکر و گندم است و برخی از این کشتی‌ها در حال تخلیه کالا هستند. همچنین ۲۵ فروند کشتی با حجم یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه منتظر پهلودهی هستند که البته برخی از این کشتی‌ها با مشکل اسنادی مواجه هستند.

فرهاد منتصر کوهساری، عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت تخلیه کالاهای اساسی از بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی اظهار داشت: در روز 23 تیرماه موجودی کالاهای اساسی در انبار بنادر کشور 4 میلیون و 717 هزار تن بوده که بیشترین این کالا ذرت با حجم یک میلیون و 710 هزار تن، جو با حجم 936 هزارتن، سویا با حجم 767 هزار تن و دانه‌های روغنی با حجم 494 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بندر امام با دپوی سه میلیون و 495 هزار تن بیشترین فشار ورود کالاهای اساسی را دارد.   

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به میزان کالاهای اساسی روی آب مانده گفت: در پای اسکله 19 فروند کشتی منتظر پهلوگیری است که بار این کشتی‌ها شامل جو، ذرت، روغن، سویا، شکر و گندم است و برخی از این کشتی‌ها در حال تخلیه کالا هستند. همچنین 25 فروند کشتی با حجم یک میلیون و 240 هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه منتظر پهلودهی هستند که البته برخی از این کشتی‌ها با مشکل اسنادی مواجه هستند.

منتصر کوهساری تاکید کرد: در مجموع کل کالای اساسی پای اسکله، لنگرگاه و موجودی انبار  6 میلیون و 322 هزار تن است.

 وی با بیان اینکه کالای روی آب شامل کشتی پای اسکله و لنگرگاه کالاهای رسوبی محسوب نمی‌شوند چراکه اسنادی تحویل نداده اند، ادامه داد: به دو دلیل کشتی حامل کالا بر روی آب می‌ماند، کشتی‌ها یا  منتظر خالی شدن اسکله هستند و در صف انتظار نوبت پهلوگیری در اسکله مانده‌اند یا اینکه مشکل اسنادی دارند یعنی صاحب کالا اجازه پهلوگیری نداده است و فروشنده کالا تا زمانی که ارز خود را دریافت نکند اجازه پهلوگیری نمی‌دهد. البته گاها صاحب کالا در این شرایط اجازه پهلوگیری کالا را می‌دهد اما با مشکل اعتباری مواجه می‌شوند و پس از ترخیص تا رفع مشکل کالا در انبار نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه فشار کالا بر بندر امام زیاد است چراکه با ورود کامیون‌ها، کالا در این بندر به مرور تخلیه می‌شود، گفت: در حال حاضر در بنادری مانند چابهار، امیراباد، نوشهر، فریدون کنار، انزلی و استارا فضا و انبار خالی برای دپوی کالا وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.