رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: همه رییس‌جمهورهای منتخب پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور را در بدو ورود ارائه می‌دهند اما با چالشی مواجه می‌شوند که آیا محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور مناسب است؟ آیا همه ریسک‌هایی که تجارت با ایران با خودش به دنبال دارد و تهدیدی که باعث می‌شود آنها با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند برطرف شده است؟

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیشنهاد رییسجمهور منتخب مبنی بر دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور اظهار کرد: همه رئیس جمهورهای منتخب این پیشنهاد را در بدو ورود ارائه می‌دهند اما با این چالش مواجه می‌شوند که آیا محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور مناسب است؟ آیا همه ریسک‌هایی که تجارت با ایران در دنیا با خودش به دنبال دارد و باعث می‌شود کسانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند در تجارت با دنیا با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند، برطرف شده است؟

وی در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری گفت: تا زمانی که مسئله برجام و مذاکرات حل و فصل نشود و ایران واقعا به سیستم مراودات آزاد بانکی بین‌المللی بازنگردد نمی‌توان چنین انتظاری داشت. گرچه کسی که خارج از کشور فعالیت می‌کند حتما علاقه‌مند است که سرمایه خود را به داخل کشور خود بیاورد اما مشکل این است که برای تجارت روزمره خود دچار مشکل نشود از طرف دیگر برای انتقال پول به کشور و خارج کردن آن نیز با چالش مواجه می‌شود. سوال این جا است که محیط کسب و کار ایران چقدر آماده جذب این سرمایه‌گذاری و سودده کردن کار است؟

فرزانگان اضافه کرد: همه این عوامل باعث می‌شود که سرمایه‌گذار به فضایی غیر از ایران فکر کند که از حمایت‌های لازم بهره ببرد. معمولا سرمایه‌گذاران پاسپورت‌های دیگری هم دارند و اگر بخواهند سرمایه‌گذاری کنند در کشورهای پراولویت‌تر که ریسک کمتری دارند و مطمئن هستند که سود برمی‌گردد سرمایه‌گذاری می‌کنند. به نظر می‌رسد که این پیشنهاد در وضعیت فعلی کشور عملیاتی نیست، بارها این پیشنهاد داده شده و این سرمایه‌گذاران آمده‌اند اما برداشت لازم از سرمایه‌گذاری خود را نکرده‌اند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اضافه کرد: فضای کسب و کار باید آنقدر ایمن شود که وقتی سیاست‌گذار این درخواست را می‌دهد، لبیک آن در شرایطی داده شود که فضای اقتصادی کشور ظرفیت آن را داشته باشد. در تجارت همیشه بین ریسک و درآمد قیاس می‌شود، میزان ریسکی که در کشور ما وجود دارد بیش از درآمد است. طبیعتا در این شرایط سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود اما اگر توسعه زیرساختی، عمرانی و تجاری انجام شود، علاقه به سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به پیشبرد این سیاست در کشورهای دیگر به ویژه امارات گفت: در کشورهای دیگر این روش یکی از اهرم‌های جذب سرمایه‌گذاری است. جذب سرمایه‌گذاری یکی از پایه‌های پیشرفت است و توسعه اقتصادی با آن انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی نقش مهمی دارد. امارات بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه را داشته و اخیرا در فضای رقابتی با عربستان به شدت در جذب سرمایه‌گذاری موفق بوده است.

فرزانگان افزود: با توجه به سیاست‌های راهبردی کشور توسعه روابط با همسایگان بسیار اهمیت دارد. در برنامه‌هایی که اخیرا اعلام شده است نیز اشاره شده که کل نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود، صادرات غیرنفتی دوبرابر شود و برای مثال از 35 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار برسد و سهم صاردات غیرنفتی کشورهای همسایه نیز دو برابر شود. این برنامه‌ها فقط در سایه ارتباط محقق می‌شود. ارتباط با کشورهای همسایه مثل امارات که از پتانسیل بیشتری نسبت به دیگر کشورهای همسایه برخوردار است در کنار کشورهایی مانند روسیه، عربستان، ترکیه و پاکستان می‌تواند کمی فضای  کشور را بهتر کند.