مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند.

مهرداد عمادی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه کاهش تنش بین ایران و عربستان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: شاید شاه‌گره روابط ایران از منطقه شروع می‌شود اگر دشواری‌ و چالش‌های منطقه‌ای را از بن‌بست خارج کنیم خیلی از رودررویی‌ها کمرنگ و بعد از مدتی محو خواهند شد، چراکه انرژی تنش‌ها از منطقه تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری اقتصادی با عربستان حداقل در کوتاه مدت مدنظر نیست، افزود: زیرا همکاری اقتصادی باید برد-برد باشد، اکنون عربستان به تکنولوژی ژاپنی، کره‌ای، امریکایی و اروپایی دسترسی آزاد دارد، به‌لحاظ انرژی نیز نسبت به ما از انرژی ارزان‌تری برخوردارند. از تزریق سرمایه هم که ایران بسیار فقیر است به طوری که حتی عراق هم‌اکنون ۶ برابر ما تزریق سرمایه به بخش نفت و گاز دارد.

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا تصریح کرد: پس همکاری اقتصادی دو کشور امکانپذیر نیست، اما می‌توانیم هماهنگی در اوپک داشته باشیم. هرچند در آنجا هم ما در کوتاه‌مدت کارت برنده‌ای نخواهیم داشت، زیرا ایران به کشور درجه دو این سازمان تبدیل شده است. اما در هرحال عربستان همانند قطر، امارات و حتی عراق از میادین مشترک نفت و گازی بصورت نابرابر برداشت می‌کنند، بنابراین یکی از کارت‌هایی که ایران می‌تواند استفاده کند حرکت به سوی یافتن راه‌حل و پایدار در یمن و افغانستان است تا یک سناریوی برد-برد داشته باشیم.

وی یادآور شد: اکنون عربستان بدون همکاری ما پروژه‌ها را پیش می‌برد اما پتانسیل برای رسیدن به گره‌گشایی وجود دارد و این مهم است که از ایجاد چارچوب همکاری واقعی با عربستان برای برگرداندن صلح به منطقه استفاده کرده و برای همکاری نفتی در حوزه‌های مشترک بصورت برد-برد بهره ببریم.

عمادی تاکید کرد: هر دو کشور از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان کارتل‌های نفتی جهان هستند. لیبی و ونزوئلا برای حضور در بازار نفت فلج شده‌اند، روس‌ها مشکلات خودشان را در حوزه نفت دارند و بیشتر روی گاز برای پروژه نورد استریم۲ تمرکز کرده‌اند، عراق هم به سمت ۶ میلیون بشکه باشتاب در حرکت است اما هنوز چندان موفق نیستند. ایران در شرایط فراتحریم، تزریق سرمایه و بازسازی حوزه‌های نفتی می‌تواند سریع به تولید ۶.۵ میلیون بشکه در روز دسترسی پیدا کند و عربستان هم نشان داده ۱۱ میلیون بشکه کاملا در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: دو بازیکن ایران-عربستان در میدان نفت می‌توانند خیلی مهم باشند و با تصمیماتی که می‌گیرند اعضای دیگر را تحت فشار قرار دهند که همکاری کنند و در غیر این صورت در انتظار پاسخ منفی از تهران و ریاض باشند. البته این را هم فراموش نکنیم که دو‌ عرضه‌کننده عمده روسیه و امریکا را هم در مقابل داریم، ولی با وجود این موضوعات اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند و این امر می‌تواند برای اقتصاد ایران مثبت باشد.