رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: من اعتقاد دارم که اگر بخش خصوصی واکسن وارد کند خودش نباید پخش کند بلکه باید در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد، اینجا باید حس ملی‌گرایی و نوع دوستی خود را به خوبی نشان دهیم.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد امکان لغو تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اظهار کرد: بر اساس اخباری که از وین می‌رسد، لغو تحریم‌ها وارد یک مرحله جدی شده است. برداشته شدن در مرحله اول می‌تواند ارتباطات بانکی ما را تسهیل کند و نهایتا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند. این پول‌ها می‌تواند به چرخه صنعت و اقتصاد کشور کمک کند. من این خبر را به فال نیک می‌گیرم و فکر می‌کنم اگر برداشته شدن تحریم‌ها واقعی باشد، گشایش بسیار خوبی در اقتصاد خواهیم داشت و رشد دورقمی در GDP را داشته باشیم.

وی در ادامه افزود:  البته این موضوع حتما نیاز به راستی‌آزمایی داریم تا شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی در ایران کار می‌کنند بعدا مورد مواخذه قرار نگیرند و جریمه نشوند. این موضوع بسیار مهم است و مطمئنا شرکت‌های بین‌المللی نیز در این مورد حساسیت زیادی نشان خواهند داد. هر سرمایه گذاری که بخواهد وارد ایران شود این دغدغه را خواهد داشت که در 2024 دولت آمریکا می‌تواند دوباره به طرف جمهوری‌خواه‌های افراطی برگردد که فشار حداکثری را مدنظر دارند.

مافی همچنین اضافه کرد: لایحه‌ای در سنای آمریکا وجود دارد که جمهوری‌خواهان در پی تصویب هستند، طبق این لایحه محدودیت‌هایی می‌تواند ایجاد شود که دولت بایدن به هیچ عنوان نتواند تحریم‌ها را لغو کند. یعنی به نوعی تحریم ایران جزوی از قانون امریکا شود و هیچ رییس جمهوری نتواند آنها را لغو کند مگر اینکه مجلس سنا به آن رای دهد. خوشبختانه الان جمهوری‌خواهان افراطی برای تصویب این لایحه رای کافی ندارند ولی هیچ دلیلی ندارد که در انتخابات بعدی در سنای آمریکا اکثریت نداشته باشند. این خطر همیشه برای ما وجود دارد که فقط نیمی از حاکمیت طرف مقابل ما برجام را می‌خواهد و نیمی دیگر بسیار تحت نفوذ دشمنان منطقه‌ای ما هستند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس در مورد واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی و انتقادات مطرح شده در این مورد گفت: هر شرکتی حتی ماسک‌فروش هم بتواند واکسن وارد کند باید اجازه واردات دهیم، ما از نقطه بحرانی عبور کرده‌ایم، خانواده‌های ایرانی در حال از دست دادن عزیزانشان هستند، در این شرایط من فکر می‌کنم که باید مجوز واردات داده شود.