عضو انجمن زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی کشور با تاکید بر اینکه گوشت مرغ بیش از نیاز بازار در حال تولید است، گفت: فروش گوشت مرغ در بازار به دست دلالان افتاده و همچنان در کوچه و پس کوچه‌ها معامله می‌شود.

«مجتبی رسولی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار گوشت مرغ، افزود: اکنون بخش عمده گوشت مرغ تولیدی کشور توسط زنجیره های تولید در میادین میوه و تره بار کشور توزیع می شود و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهارداشت: بخشی از کمبود گوشت مرغ در بازار به دلیل تعطیلی ایام نوروز و محدودیت در تردد است که انتظار می رود با اتمام تعطیلات، مشکل بازار گوشت مرغ برطرف شود.

مدیرعامل یکی از بزرگترین زنجیره های تولید گوشت مرغ در استان گیلان تصریح کرد: بخشی از کمبود گوشت مرغ در بازار به دلیل نوسان نرخ ارز و قاچاق این کالاست که تا حدودی در عرضه این محصول در بازار داخلی تاثیر داشته است به طوری که اکنون جوجه یکروزه، نهاده‌ها، تخم مرغ نطفه دار و حتی گوشت مرغ با نرخ های مصوب، قاچاق و از کشور خارج می شود.

رسولی گفت: همچنین بخشی از گوشت مرغ تولیدی کشور با نرخ های مصوب به جای ورود در میدان بهمن در کوچه و پس کوچه ها توسط دلالان و سودجویان معامله می شود که در سردخانه ها احتکار و یا با قیمت های چند برابری به فروش می رسد که همین امر باعث شده که در خرده فروشی ها نرخ مرغ بیش از ۳۸ تا ۴۰ هزارتومان باشد.

عضو انجمن زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی کشور، تشدید نظارت بر سطح خرده فروشی های عرضه گوشت مرغ را از دستگاه‌های نظارتی خواستار شد و افزود: لازم است یارانه گوشت مرغ به مصرف کنندگان داده شود. به گفته وی، گوشت مرغ در میدان بهمن با عرضه و تقاضا انجام شود تا جلوی سودجویی برخی گرفته شود. رسولی ادامه داد: اکنون قیمت مصوب تعیین شده برای مرغ زنده به مبلغ ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان نرخ مناسبی است که هزینه‌های تولید را پاسخ می‌دهد. وی با بیان اینکه گوشت مرغ نیازمند حفظ زنجیره سرما است و از کشتارگاه تا مصرف کننده باید در دمای مناسب نگهداری و عرضه شود، گفت: با توجه به شرایط دلال بازی و معامله های زیرزمینی، ممکن است مشکلات بهداشتی در چرخه عرضه آن رخ دهد.

مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده مرغ گوشتی براین باور است که در صورت کاهش تشدید نظارت ها و افزایش عرضه به بازار، قیمت گوشت مرغ در بازار متعادل خواهد شد

وی با بیان اینکه اکنون مرغ توسط ۱۷۰ مرغدار این زنجیره تولید، خریداری و به بازار عرضه می شود، گفت: این زنجیره به ازای قرار دادن نهاده و جوجه یکروزه در اختیار تولیدکنندگان، مرغ را خریداری، کشتار  و به بازار استان گیلان و تهران عرضه می کند.

به تازگی براساس تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ زنده کیلویی ۱۷ هزار و  ۱۰۰ تومان و گوشت مرغ گرم برای مصرف‌کنندگان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.