معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از وجود ۳۲۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور خبر داد و گفت: سرانه آب در کشور از ۵ هزار متر مکعب در سال ۱۳۴۵ به یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب در زمان حاضر رسیده است.به‌ گزارش توسعه ایرانی، «قاسم تقی‌زاده خامسی» نباید هر سال را با سال قبل مقایسه کرد، اظهار داشت: ایران کشوری است  که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، در این منطقه در ۵۰ سال گذشته با توجه به نمودارها هر سه چهار سال یک‌بار تر سالی و نیمه تر سالی و در طول ۷ یا ۸ سال و حتی ۱۰ سال اخیرا خشکسالی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال داریم که در نقاط مختلف این رقم متفاوت است، گفت: مقایسه اصلی با سال‌های نرمال است، نسبت به نرمال ۲۹ درصد کاهش بارندگی داریم و البته در برخی نقاط مانند سیستان و بلوچستان اصلا بارندگی نداشتیم و میزان بارندگی این استان ۷۷ درصد از میانگین عقب است و نسبت به نرمال فقط ۳ یا ۴ استان جلو هستند.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: همه آب شرب ما از سدها تامین نمی‌شود و این را باید در نظر داشت، حتی اگر همه سدها مانند چند سال گذشته پر باشد باز هم نمی‌توان گفت که مشکل آب در برخی نقاط وجود ندارد.  معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: آنچه از سدها تامین می‌شود کم هم نیست مانند شهر تهران، ۳۰ درصد آب از چاه‌ها و ۷۰ درصد از سدهای پنج گانه این استان تامین می‌شود. وی گفت: اول آب شرب را باید تامین کنیم و با وجود کاهش ۴۰ درصد بارندگی، مخازن سدها تنها ۱۰ درصد کاهش داشته است.  تقی‌زاده خامسی افزود: در جاهایی که سد وجود دارد نگرانی نخواهیم داشت اما باید رعایت بهره‌وری و صرفه‌جویی صورت گیرد که مردم این کار را همیشه انجام داده‌اند. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: مدیریت منابع آب با وزارت نیرو است و باید طوری مدیریت کرد که در مرحله نخست آب شرب و بعد از آن آب دیگر بخش‌ها را تامین کنیم اما به هر حال مصرف‌کننده هم تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اوضاع به‌گونه‌ای است که آب شرب بیشتری به دلیل مصرف بالا تامین می‌شود و در طرف دیگر هشدار، کشاورزان قرار دارند، گفت: ممکن است وقتی که آب وجود دارد، برای کشت‌های تابستانه و بهاره آب تامین کنیم که در یکی دو سال گذشته در استان‌های اصفهان و خوزستان این کار را انجام دادیم اما امسال طبیعتا نمی‌توانیم این آب را تامین کنیم و باید در استان‌ها برنامه‌ریزی و کشت‌ها نیز محدود شود. تقی‌زاده خامسی همچنین با اشاره به وظایف کارگروه سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها اظهار داشت: خط قرمز ما آب شرب است و بقیه در اختیار استان‌هاست که ما هم از نظر مدیریت و تخصص به این‌ها کمک می‌کنیم تا دچار مشکل جدی نشوند. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه ۱۵ استان ما تقریبا وضعیت خوبی ندارند، اظهار داشت: استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وضعیت خوبی نسبت به دوره‌های قبل ندارند ولی برخی استان‌ها مانند تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی و اردبیل حتی نسبت به پارسال و درازمدت در وضعیت بهتری قرار دارند امید است در باران های بهاره وضع بهتر شود.

وی ادامه داد: مسئله هواشناسی، مسئله‌ای است که به‌عنوان نمونه یک هفته تا ۱۰ روز حدود ۷۰ درصد پیش‌بینی‌ها اتفاق می‌افتد. همانند سیلاب سال ۹۷ آماده شده بودیم برای یک سال خشکسالی دیگر که سیلاب‌ها اتفاق افتاد که تقریبا در درازمدت قابل پیش‌بینی نبود.

تقی‌زاده خامسی گفت: این که سیستان و بلوچستان عقب است به این دلیل است که همه آب آن از طریق سیلاب تامین می‌شود و امسال هیچ سیلابی نبود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص مدیریت منابع آب و چالش‌های جدی آن با توجه به کاهش بارندگی‌ها اظهار داشت: مهمترین کاری که باید انجام دهیم با توجه به مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی، این است که مسئله بهره‌وری و الگوی کشت را تمام کنیم.  وی با بیان اینکه تاثیر چاه‌های غیرمجاز به اندازه بهره‌وری نیست، گفت: ۳۲۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد. این یک موضوع و مصرف آب موضوعی دیگر است.  تقی‌زاده خامسی یادآوری کرد: در سال ۱۳۴۵ سرانه آب کشور ۵ هزار متر مکعب بود و اکنون به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، اما اراضی زیر کشت ما ۲۵ درصد افزایش یافته است. در آن زمان جمعیت ۲۵ میلیون نفر بود که اکنون به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.  معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: براساس تعریف استاندارهای جهانی، به این وضعیت تنش گفته می‌شود و اگر به ۱۰۰۰ متر مکعب برسد به معنای بحران است. لازم است همت کرده و الگوی کشت برای کشاورزان تعریف، ترویج و بهره‌وری افزایش یابد.  وی ادامه داد: در ۱۷ استان کشور برنج کاشته می‌شود در جایی که آب شرب هم برای مصرف نداریم.