‌عصر دیروز، آتش‌سوزی «گسترده» در گمرک اسلام قلعه در مرز ایران رخ ‌داد. ویدئوها و تصاویر منتشر شده از آتش‌سوزی، حاکی از انفجارها و دامنه گسترده آتش‌سوزی است.  وحید قتالی، والی هرات در پیام ویدئویی از «خسارات بزرگ مالی» بر اثر آتش سوزی خبر داد و گفت که خودروهای آتش نشانی ایران به «نقطه صفر مرزی» رسیده اند.  او همچنین خواستار همکاری تاجران در حراست از اموال، دور کردن خودروها از محل و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی شد. گمرک اسلام قلعه-دوغارون نیز تعطیل شده است و به گفته برشنا، شرکت ملی برق افغانستان، برق وارداتی ایران از هرات نیز قطع است.  در همین خصوص رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد اظهار کرد «تمام نیروهای نظامی و امدادی در تلاش هستند مرز دوغارون را تخلیه کنند تا بتوانند آتش را مهار کنند». به گفته هادی رمضانی بر اثر انفجار چند دستگاه تانکر سوخت آتش‌سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد که شعله‌های این آتش سوزی مرز دوغارون را هم بی‌نصیب نگذاشت. او تصریح کرده بود «از دقایق اول آتش سوزی تیم‌های امدادی بلافاصله به مرز دوغارون اعزام شدند. آنچه که بیش از همه بزرگی و شدت حادثه را نشان می داد، این گفته رانندگان خودروهای ترانزیت در مرز دوغارون بود که اظهار کرده بودند بیش از ۵۰۰ تانکر سوخت در حال آتش گرفتن است».

کمک ایران به آسیب‌دیدگان انفجار

وضعیت به گونه‌ای بود که سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به این ماجرا  از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضرین در محوطه گمرک خبر داد. سعید خطیب‌زاده گفت: «بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد. همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه دوغارون روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند باز نگاه داشته شد». او از اتخاذ تدابیر دولت جمهوری اسلامی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه خبر داد.

تمام مسیرها به مرز دوغارون مسدود شد

تمام مسیرها به مرز دوغارون مسدود شده و توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی کنترل می‌شود. محمد کوه‌گرد، مدیرکل گمرک دوغارون، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود «در پی آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه واقع در مرز ایران و افغانستان، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تخلیه شد».