در حالی بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تهران طی آبان ۹۹ را ۲۷.۱ میلیون تومان اعلام کرد که معاون وزیر راه گفت:متوسط قیمت واقعی مسکن تهران ۲۰ میلیون تومان است.

محمود محمودزاده یادآور شد: با توجه به آنکه آماری که قبلا با برداشت از داده های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر متر مربع واحد مسکونی ارایه می شد فقط مختص تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت ها می شد، ارایه آمار به آن شیوه متوقف شد.

وی بیان کرد: در 27 مرکز استان، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از 10 میلیون تومان است که حدود 9 استان نیز متوسط قیمت خرید و فروش مسکن کمتر از 5 میلیون تومان است. همچنین بررسی ها حاکی است که 3 استان نیز متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی بین 10 تا 15 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

به گفته محمودزاده، فقط در تهران است که میانگین خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی حدود 25 میلیون تومان است. درعین حال در شهر تهران اگر مناطق یک و 3 را که رقم های خرید و فروش در آنها غیرمنطقی است را در نظر نگیریم میانگین قیمت هر مترمربع خرید و فروش واحد مسکونی 20 میلیون تومان برآورد می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نرخ دلار بر قیمت مسکن تاثیر فراوانی داشته است، افزود: برآوردها حاکی است حوزه زمین و مسکن یکی از مهم‌ترین مرجع ها برای ذخیره سرمایه است. به همین دلیل سیاست وزارت راه و شهرسازی موضوع جداکردن بازار سرمایه و سفته بازی از بازار مصرف است.  محمودزاده تاکید کرد: برای این کار پروژه های مختلفی تعریف شده که یکی از آنها، سامانه املاک و اسکان بود. با توجه به موفقیت سامانه از نظر زیرساخت و امکانات، در ماده 54 اصلاحیه مجلس توجه بیشتری به سامانه شد و تمامی خانواده ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه شدند. این الزام برنامه ریزی ها را در حوزه خرید و فروش و اجاره، شفاف می کند.  وی اضافه کرد: اجرای طرح های تولید مسکن همچون طرح اقدام ملی و تفاهم نامه های همکاری در تولید مسکن با سایر وزارتخانه ها و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در جهت تقویت بازار مصرف است.