رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در گفت‌وگوی آنلاین مطبوعاتی توضیحاتی دقیق درباره مفاد بودجه‌ای داد که به نظر می‌رسد پرونده بررسی آن به سادگی پایان نگیرد.

محمدباقر نوبخت درباره ماجرای فروش اوراق نفتی که مهمترین سرفصل مخالفت منتقدان و موافقان دولت است نیز توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به نظر سازمان برنامه تورم‌ کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است چراکه بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.

وی با اعلام اینکه در سال آینده فروش دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده است، گفت: فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ غلطان و منعطف است. کف فروش یک‌میلیون‌بشکه و سقف احتمالی نیز ۲.۳ میلیون بشکه است. سوال این است که باید برای حفظ سهم اوپک آمادگی داشته باشیم یا نه؟ اگر وضع در همین حد یک‌میلیون بشکه نفت در روز  بود کمبود منابع از فروش داخلی جبران خواهد شد.

نوبخت تاکید کرد: تامین کسری بودجه به دو ‌روش است، فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات. این موارد در جلسه اخیر سران قوا نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. بنابراین فروش نفت در بودجه یک انعطافی دارد و هرچه از رقم۲.۳ بشکه در روز کمتر بود از طریق فروش اوراق جبران خواهد شد.

نوبخت: تامین کسری بودجه به دو‌ روش است، فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات. این موارد در جلسه اخیر سران قوا نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. بنابراین فروش نفت در بودجه یک انعطافی دارد و هرچه از رقم۲.۳ بشکه در روز کمتر بود از طریق فروش اوراق جبران خواهد شد

وی گفت: سوال این است که سال آینده احتمال می‌دهیم به سهمیه مقرر در اوپک برسیم یا خیر؟ تاکنون این اجازه را نداده‌اند، اما آیا این پیش‌بینی کار غلطی است؟

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال بعد انبساطی است یا نه گفت: در شرایط رکود اقتصادی هستیم در واقع چون تقاضا کاهش یافته تولید محدود شده است. از طرف دیگر حجم‌نقدینگی که تقاضای بالقوه است، بالاست.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار حجم بالای اوراق بدهی، در آینده کشور را با بحران روبه‌رو نمی‌سازد؟ گفت: هر سال بخشی از اوراق منتشر شده صرف بازخرید اوراق سال‌های گذشته می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: همچنین عمده این اوراق برای طرح های عمرانی است و فراموش نکنید که در شرایط محاصره سخت اقتصادی هستیم.

رئیس سازمان برنامه در توضیحات تکمیلی در خصوص اوراق گفت: اگر فروش نفت کم یا زیاد شود راه‌های دیگری برای تامین آن در نظر گرفته شده است. در بودجه امکان پیش فروش اوراق سلف نفتی در کنار انتشار اوراق بدهی اسلامی آمده است.

وی افزود: در پیش‌فروش نفت اولویت فروش در داخل است ولی امکان پیش‌فروش به خارج هم در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: رقم آن هم بالا نیست که نگرانی ایجاد کند و ۸۵هزارمیلیارد تومان است. امیدواریم پیش‌فروش نفت بیشتر داخلی باشد و مردم از آن بهره‌مند شوند.

کسری بودجه را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم

وی سپس درباره نقطه قوت عملکرد دولت افزود: در سال جاری اجازه داشتیم ۳۹هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم اما در ۸ماهه اول فقط ۱۹هزار میلیارد تومان استفاده کردیم یعنی ۲۰هزار میلیارد تومان اجازه داشتیم، اما استفاده نشد.

نوبخت ادامه داد: همین ۱۹هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵هزار میلیارد تومان کمتر است و ما کسری بودجه را به بانک‌مرکزی منتقل نکردیم.

افزایش ۲۵درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان

نوبخت در این گفتگو درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز توضیحاتی داد و اعلام کرد پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان برنامه یادآور شد: دولت خواهان تقویت پول‌ملی است و دنبال این نیست که درآمد بیشتری از نرخ تسعیر کسب کند یا حاضر شود برای پیشرفت یک بازار مثل آنچه در بورس اتفاق افتاد ارزش پول ملی تضعیف شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۵درصد افزایش خواهد یافت، ادامه داد: سقف معافیت مالیاتی از ۳به ۴میلیون تومان رسید و حداقل دریافتی هم از ۲.۸میلیون تومان به ۳.۵میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش بودجه بخش بهداشت و درمان تحت تأثیر شیوع کرونا

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: بودجه بخش بهداشت و درمان از ۳۴هزار میلیارد تومان به ۷۷هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بخش تملک رشد ۲۰درصدی داشته که برای ساخت بیمارستان مصرف خواهد شد. همچنین به دلیل شیوع کرونا استخدام ۵۳ هزار نیروی جدید برای کادر جدید در نظر گرفته شده است و یارانه واکسن، دارو و شیرخشک در بودجه ۱۴۰۰، ۲۰۹درصد رشد داشته است.

برنامه‌ریزی برای کاهش فقر مطلق

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰، ۱۶هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است، گفت: ۳میلیون و ۲۴۰خانوار معادل ۷میلیون و ۵۰۰هزار نفر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۳۱هزار میلیارد تومان منبع برای یارانه معشیتی بنزینی در نظر گرفته شده است و ۳۰میلیون از افراد جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

نوبخت افزود: همچنین ۴هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی  ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید منبع در نظر گرفته شده است و رشد ۶۰ درصدی اعتبار تنظیم بازار کالاهای اساسی و رشد ۸۰ درصدی یارانه نان و  خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۰ دیده‌ شده ‌است.

ماجرای پیچیده ارز ۴۲۰۰ تومانی

معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه این گفت‌وگوی آنلاین تصریح کرد: ارز ترجیحی موافقان و مخالفانی داشته است. مخالفان می‌گویند رانت‌زا و غیرشفاف است و موافقان می‌گویند اگر ارز آزاد شود قیمت‌ها بالاتر‌ می‌رود.

سید حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه نیز در این خصوص گفت: ارز ترجیحی موافقان و مخالفانی داشته و مخالفان می‌گویند رانت زا و غیرشفاف است و موافقان می‌گویند اگر ارز آزاد شود قیمت‌ها بالاتر‌ می‌رود.

وی افزود: دولت در تبصره یک از مجلس اجازه خواست که ارز ۴۲۰۰ را حفظ یا حذف و منابع را صرف حمایت از معیشت مردم کند. منابع حاصل از صادرات نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است.

این مسئول ادامه داد: پیش‌بینی محاسباتی ما نرخ ۱۱۵۰۰ بود و اگر قیمت ارز بالاتر یا پایین‌تر رفت به نحوی تنظیم‌شده است که به درآمد ما آسیب نزند. هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اختصاص یافته ‌است.

پور محمدی گفت: از این میزان شش میلیارد دلار برای نهاده‌های دامی و دو میلیارد دلار برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.