رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: دامداران به دلیل گرانی نهاده تولید را رها کرد می‌کنند که زنگ هشداری برای کاهش تولید و بحران گوشت در آینده است.

در چند ماه گذشته فشار گرانی و کمبود نهاده بر دامداران و مرغداران به شدت افزایش یافته و شرایط تولید را برای آنها سخت کرده است، قیمت خوراک دام وطیور در بازار سیاه به 5 برابر نرخ دولتی رسیده و بسیاری از دامداران ترجیح می دهند که تولید خود را رها کرده و به کار دیگری بپردازند.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با فارس گفت: «خیلی از دامداران به دلیل هزینه بالا، تولید خود را رها کرده اند  و امسال بسیاری از دامداری ها پروار بندی جدید ندارند.»

پروار بندی یعنی تولید دام جدید و زمانی دامداران انجام می دهند که بدانند سودی برای آنها دارد و اگر تولید برای آنهاسودی نداشته باشد طبیعی است که آنها این کار را انجام نخواهند داد دامداری یک بنگاه اقتصادی است که سود و زیان خود را بررسی می کند و در یک کار اقتصادی نباید کار ضررده را ادامه داد.

گزارش‌ها از منطقه ورامین در استان تهران حاکی است که دامداران این منطقه پس از گرانی سرسام آور خوراک دام که هزینه تولید آنها را افزایش داده  دامداری های خود را فروخته و به معاملات ملک و املاک پرداخته اند که برایشان سود بیشتری دارد.

یک دامدار ورامینی به خبرنگار فارس گفت: «تولید برای دامداران صرفه ای ندارد سویا را به 5برابر و ذرت را به 2 برابر قیمت دولتی باید بخرند بقیه هزینه های تولید هم بالاتر است.»

حدود 70 درصد هزینه های تولید وابسته به قیمت نهاده است، ایران واردکننده عمده خوراک دام است و بیش از 70 درصد نیاز داخلی را وارد می‌کند.

پوریان در پاسخ به اینکه آیا نبودن پرواربندی جدید باعث کاهش تولید گوشت در آینده می‌شود؟ گفت: طبیعی است که اگر دامداران تولید گوشت را رها کنند به بحران گوشت که در سال‌های 95 و 96 ایجاد شد، می رسیم.

وی تاکید کرد:تولید یک کیلوگرم دام زنده پیش از گرانی نهاده ها  کیلویی 36 هزار تومان بود و اکنون به کیلویی 43 هزار تومان رسیده است و هیچ سودی برای تولید کننده ندارد.

به گفته پوریان شرکت پشتیبانی امور دام کشور هر کیلو گوشت را به قیمت 7250 تومان از دامداران خریدتضمینی می کرد که اکنون به قیمت 85 هزار تو مان هم خریداری کند هیچ سودی برای تولید کننده ندارد.

این مسئول به مشکلات تامین نهاده هم اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از نهاده از بازار آزاد به قیمت های گرانتری تهیه می شود و سامانه بازارگاه که قرار بود نهاده دولتی مورد نیاز دامداران در آنجا به نرخ دولتی در اختیار دامداران گذاشته شود ضعف های زیادی دارد که خوا سته دامداران تامین نمی شود.

بازارگاه سامانه ای است که قرار بود  تمام نهاده‌های وارداتی در آنجا ثبت شود و به نرخ دولتی در اختیار تولید  کنندگان قرار گیرد.