سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در صورت تفویض اختیارات لازم به ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت لازم برای ممانعت از صادرات محصولات خام اعمال خواهد شد.

به گزارش توسعه ایرانی، محمدرضا کلامی افزود: سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سه ابزار برای تنظیم بازار در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داده بودند که این سه ابزار شامل وضع عوارض صادراتی یا اعلام ممنوعیت صادرات، جمع آوری محصولات خاص در زمان افزایش تولید و عرضه آن در زمان افزایش مصرف و همچنین قیمت‌گذاری کالاست.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت ارز، تمایل برای صادرات افزایش می‌یابد به سوالات مطروحه در خصوص میزان تولید لوب‌کات و روغن پایه در کشور پاسخ داد و تاکید کرد: در شرایط کنونی با افزایش نرخ ارز تمایل برای صادرات افزایش یافته است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در توضیح این مطلب بیان کرد: لوب‌کات ماده اولیه تولید روغن پایه است و سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن لوب‌کات در کشور تولید می‌شود که این ماده در چهار پالایشگاه روغن‎سازی به روغن خام (روغن پایه) تبدیل می‌شود.

کلامی میزان تولید روغن پایه در کشور را برابر با ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: یکی از چهار پالایشگاهی که فعلاً ۹۰ درصد روغن خام کشور را تولید می‌کنند، یعنی شرکت نفت سپاهان در شرایط کنونی به جای آنکه اولویت خود را تأمین بازار داخلی قرار دهد، صادرات را اولویت کاری خود تعریف کرده است.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی سیاستگذار باید وارد عمل شده و این وضعیت را تغییر دهد، گفت: ستاد تنظیم بازار در سال ۹۷ و ۹۸ این اختیار را برای وضع عوارض صادراتی یا ممنوعیت داشت، اما حالا در انتظار ابلاغ این اختیارات هستیم تا وارد عمل شویم و از صادرات روغن خام پیشگیری کنیم.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به حجم تولید روغن موتور از روغن پایه نیز تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۸۵۰ هزار تن روغن پایه‌ای که در کشور تولید می‌شود، ۵۰۰ هزار تن به روغن موتور تبدیل می‌شود و باقیمانده صادر می‌شود این در حالی است که بررسی سهم شرکت‌ها از روغن تولیدی نیز نشان می‌دهد ۹۰ درصد از ۵۰۰ هزار تن روغن موتور تولیدی کشور در ۴ پالایشگاه و ۱۰ درصد باقیمانده در ۶۰ شرکت کوچک کشور تولید می‌شود.

کلامی اضافه کرد: در چنین شرایطی می‌توان حتی ۳۵۰ هزار تن روغن خام صادراتی را به شرکت‌های کوچک برای تولید روغن موتور تحویل داد چرا که صادرات روغن موتور سی درصد ارزآوری بیشتر برای کشور داشته و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر را در بردارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه روغن پایه در بورس به اندازه کافی نیست و عرضه به صورت قطره چکانی اتفاق می‌افتد؟ گفت: علت به رفتار نامتعارف یکی از همین چهار شرکت باز می‌گردد. همین شرکت ۷۵۰ هزار تن لوب‌کات خریداری می‌کند و از این مقدار لوب‌کات می‌توان ۳۵۰ هزار تن روغن خام تولید کرد. از این میزان ۲۷۰ هزار تن روغن خام صادر می‌شود و در نتیجه مقادیر عرضه روغن پایه در بورس کاهش می‌یابد از این رو اگر اختیار لازم به ستاد تنظیم بازار داده شود مانع از خروج روغن پایه به این صورت می‌شود.