وعده‌های جدید وزیر در کلاه فرنگی

سرکشی به وزارتخانه در سال آخر دولت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که به عمارت کلاه فرنگی رفته بود از نیاز ۱۰۰ برابری سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات در شرایط پسا کرونا صحبت کرد و گفت: پس از شیوع کرونا زیرساخت‌های حقوقی و اجتماعی باید مبتنی بر یک انسان هوشمند مهیا شود. در تمام اتفاقاتی که به اسم پساکرونا به آنها نگاه می‌کنیم،‌ لنگرگاه مهم و اصلی وزارت ارتباطات است و حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد. وی با اشاره بر این که سال آخر فعالیت دولت دوازدهم است و تصمیم گرفتیم به وزارتخانه‌ها برویم و با شرکت در جلسات مدیران ارشد آن‌ها بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری امسال را پشت سر بگذاریم گفت: اکنون جامعه و جهان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و آموزش به یک مساله مجازی و هر خانه‌ای تبدیل به مدرسه و دانشگاه شده است. امروز دغدغه ما این است خانواده‌ای که به این ابزار دسترسی ندارند چطور این بستر برایشان فراهم شود؟ این رخدادها ساده نیست و باید به آن درست فکر کرد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده دچار شکاف در جامعه نشویم. به گفته جهانگیری، وزارت ارتباطات وزیر جوان و خوش ذوقی دارد و کارهایی که قرار بود طی مدت یک سال انجام شود را با گذشت دو ماه زمان و شیوع کرونا انجام داد، آن‌ها توانستند به کمک نخبگان کشور ماهواره بسازند، اما به این حد نباید اکتفا کرد باید به ماهواره‌های بزرگ‌تر فکر کرد. اگر در این زمان خدمات پستی، زیرساخت آموزشی و توانمندی در حوزه ارتباطات نبود مگر می‌توانستیم مردم را در خانه نگه داریم؟ قهر صدا و سیما با وزیر ارتباطات جهانگیری اضافه کرد: در حوزه ارتباطات و اینترنت به جهت کمیت مناسب، توانستیم نیاز مردم را تامین کنیم اما به جهت کیفیت در برخی از شهرها مشکلات اینترنت وجود داشت. به همین دلیل نیاز است به سرعت امکاناتی مانند تامین پهنای باند مورد نیاز به وزارت ارتباطات اختصاص داده شود. برداشت من این بود که بتوان اختلاف نظری که در خصوص آزادسازی فرکانس‌ها میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات وجود دارد را حل و فصل کنیم. اما نمی دانستیم اختلاف به این حد رسیده که مطالب و خبرهای وزیر ارتباطات منعکس نمی‌شود، مردم باید این خبرها را بشنوند. وی یکی از مسایل مرتبط با این بخش را دیجیتالی شدن اقتصاد دانست و گفت: اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم. حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال پر شتاب است ما نیز باید با شتاب عمل کنیم. کار بزرگی انجام گرفته اما از آنجایی که کار جدید است هنوز برای نظام بانکی و سرمایه خوب تعریف نشده باید تلاش کنیم که تعریف‌ها را جا بیندازیم. روی این وزارتخانه هزار و ۳۰۰ میلیارد سرمایه گذاری شده است که باید آن را ده برابر، صد برابر کرد تا آینده مطمئن و توسعه‌یافته‌ای داشته باشیم.

نرگس رسولی

 وزیر جوان و خوش‌خنده دولت در حالی که چندی است مدام از خبرهای خوش در حوزه تحت وزارتش خبر می‌دهد روز گذشته میزبان معاون اول رئیس‌جمهور بود تا بخشی از اخبار خوشی را که وعده می‌داد، محقق کند. محمد جواد آذری جهرمی دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور را به عمارت کلاه‌فرنگی وزارت ارتباطات برد تا به صورت ویدئو کنفرانس بیش از 1500 روستا را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنند و مجموع عملکردش در بخش شبکه ملی اطلاعات که انتقادات زیادی را تاکنون داشته را مثبت‌تر از قبل کند. با این اقدام دیروز وزیر جوان دولت؛ جمع روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعاتی کشور به 35 هزار و 123 روستا رسید.

 طبق اطلاعاتی که در این مورد توسط روابط عمومی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات منتشر شده است دسترسی این تعداد روستا به شبکه ملی اطلاعات و پوشش تلفن همراه به همت اپراتور همراه اول فراهم شده تا رسما 89 درصد از 39 هزار و 465 روستای بالای 20 هزار نفر جمعیت کشور تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گیرند. 36 هزار و 702 روستا (93 درصد) نیز تاکنون تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌اند البته جدیدترین وعده وزیر در این بخش این است که تا پایان سال جاری 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار تحت‌پوشش قرار می‌گیرند.

البته ارائه آمارهای اینچنینی از سوی وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور بسی جای تقدیر دارد؛ اما این شرایط در حالی در حال ثبت در تاریخ است که هنوز برخی از خیابان‌ها و محله‌های شهرهای بزرگ همچون تهران در فقر آنتن‌دهی شبکه‌های تلفن همراه و شبکه ارتباطی به‌سر‌می‌برند و متولیان این شبکه‌ها نیز پاسخی برای آنها ندارند و تنها با صحه‌گذاری بر شکایت‌های زیاد در این خصوص به همزادپنداری با ساکنین این محله‌ها می‌پردازند. گو این که بارها نیز اعتراضات زیادی حتی در کامنت‌های پست‌های شبکه‌های اجتماعی وزیر جوان دولت در مورد عدم سرویس‌دهی مناسب اپراتورهای تلفن همراه شده است و بارها وزیر قول رسیدگی و رفع آنها را داده است و حالا نیز باید امیدوار باشیم که افتتاح این شبکه‌های جدید روستایی نه تنها شوآف دولتی که افتتاح شبکه‌ای پاسخ‌گو برای روستاها و شهرهای کشور باشد.

وعده‌های جدید

البته محمد جواد جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در طول روزهای گذشته به مناسبت روز ارتباطات وعده خبرهای خوب جدید برای مردم را نیز داده بود. وی با اشاره به گسترش رسان‌های مجازی و امن شدن آن‌ها پس از تحقق شبکه ملی اطلاعات، مجددا وعده خبرهای بسیار خوب در هفته جاری را سر داده است.

وی که وجود 70 میلیون کاربر اینترنت را یکی از سرمایه‌های ارتباطی کشور می‌داند با اشاره به اینکه فعالیت بخش ICT در همه حوزه‌ها اعم از آموزش، سلامت و بانکداری فعال است، گفته است: تقریبا هیچ کدام از این حوزه‌ها بدون استفاده از فضای ارتباطی و امکانات زیرساختی توفیقاتی که در حال حاضر دارند را نخواهند داشت به نوعی موفقیت‌هایشان وابسته به میزان استفاده از ظرفیت‌های حوزه ICT است و ICT هم تلاش کرده بهترین خدمات را برای این مجموعه‌ها فراهم کند.

سهم 4 درصدی در رشد اقتصادی

وزیر جوان دولت حتی سهم 4 درصد در رشد اقتصادی ICT را یکی از موفقیت‌های این بخش خوانده و با اشاره به محسوس بودن دسترسی به امکانات و فناوری در ایام قرنطینه و شیوع کرونا اشاره کرده است که: با شیوع کرونا در کشورهای مختلف، ما هم با این پدیده مواجه بودیم و می‌شد به عینه دید که اگر فناوری و اطلاعات در این چند سال توسعه پیدا نکرده بود، ما با شیوع کرونا به چه وضعیتی گرفتار می‌شدیم.

اعطای 17 میلیون وام 1 میلیونی

وی با تاکید بر این که دولت الکترونیک در زمان شیوع کرونا توانسته نقش خود را ایفا کند، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۷ میلیون‌فقره وام ۱ میلیونی به مردم تخصیص پیدا کرد بدون این که یک مراجعه حضوری به بانک یا مراکز دیگر شکل بگیرد. مردم با ارسال یک پیامک توانستند وام خود را دریافت کنند. این مساله نشان می‌دهد که اگر بخواهیم یا مجبور شویم زیرساخت لازم برای این کار را داریم.

جهرمی البته باز هم به وعده‌ها و خبرهای جدید خود در حوزه تحت مدیریتش اشاره کرده و گفته که در چند روز آینده اخباری در مورد تکمیل زیرساخت‌های لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات اعلام می شود، "این هفته خبرهای بسیار خوبی برای مردم داریم اقداماتی که از دی ماه ۹۸ پس از صدور فرمان ۵ ماده‌ای مقام معظم رهبری برای تکمیل زیرساخت‌های لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات پیگیری شده بود به نتایج خیلی خوبی رسیده که در این هفته گزارش آن را به مردم می‌دهیم."

وی همچنین در توئیتی از بهره‌برداری از سه پروژه‌ مهم در این هفته برای تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور خبر داده که شامل ۲۵ درصد افزایش در ظرفیت مراکز داده کشور، خدمات ابری Iaas برای استارت‌آپ‌هایی که همواره از ما تقاضای سرور دارند و طرح «هرخانه‌ی ایرانی، یک ویدئوی اینترنتی» می‌شود.

 فروش گوشی از دم قسط

 وزیر ارتباطات البته تولید 400هزار گوشی همراه بومی را نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه معرفی کرده و گفته که ایران سالانه ۱۲ میلیون گوشی نیاز دارد و هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم ظرفیت خود را سالانه به ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه برسانیم .در همین زمینه مساله باندلینگ را در دستور کار قرار دادیم و از اپراتورها خواستیم گوشی را از دم قسط به مردم ارائه کنند. اما بانک مرکزی در این زمینه مشکلاتی دارد که از رئیس‌جمهوری خواستیم در این خصوص دستوراتی بدهند تا مشکلات حل شوند.

آذری جهرمی استفاده از تسهیلات صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب و کارها، عرضه سهام شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بورس،‌ توسعه زیرساخت ابری دیتا سنترها،‌ تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی،‌ تولید مودم داخلی برای اتصال به ۲.۵ میلیون پورتVDSL در سال ۹۹،‌ پیگیری و اجرای سه طرح ملی، تدوین بسته‌های تسهیل حقوقی از برنامه‌های کلان پیش‌روی وزارت ارتباطات است. شفافیت در حوزه معافیت‌های مالیاتی و توسعه مرکز توانمندسازی بین‌المللی با همکاری یونیدو را جزو مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی حوزه ارتباطات خوانده است.

وی موضوع دیگری که مدت‌هاست جزو چالش‌های اصلی دولت الکترونیک است را هم مورد تاکید قرار داده و با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه پیشرفت ۲۳ پروژه الویت‌دار دولت ‌الکترونیک است از عملکرد دستگاه‌های درگیر با موضوع انتقاد کرده و گفته است با وجود عزم جدی وزارت ارتباطات، در صورت ادامه روال فعلی از سوی دستگاه‌ها شاید آنطور که انتظار داریم این پروژه به نتیجه نهایی نرسد.