زرناز غلامی

شیوع کرونا در ایران و شرایط قرنطینه موجب شد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران در فروردین ماه امسال به طور چشمگیری کاهش یابد؛ شیوع کووید ۱۹ همچنین کاهش جزئی قیمت املاک معامله شده را هم دربرداشته است.

این افت قیمت به معنی کاهش قیمت متوسط نیست و فقط آپارتمان‌های مورد معامله را دربر می‌گیرد.

بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد که  در اولین ماه سال ۱۳۹۹ فقط ۱۲۴۳ آپارتمان در پایتخت معامله شده است .

با این حساب تعداد معاملات در فروردین ماه نسبت به ماه قبل (اسفند ۱۳۹۸) و ماه مشابه سال قبل (فروردین ۱۳۹۸) به ترتیب 7/87 و 7/63 درصد کاهش نشان می‌دهد. روند کاهش تعداد معاملات مسکونی طی یک سال اخیر به غیر از موارد معدودی (دی و بهمن ماه) ادامه یافته بود، اما ارقام فروردین ماه کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که حکایت از رکود شدید بازار در دوران شیوع کرونا و عدم رغبت به معاملات دارد.

آمارهای مرتبط با معاملات مسکن که بانک مرکزی آن را منتشر کرده، برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می‌شود.

در گزارش بانک مرکزی همچنین به کاهش قیمت مسکن در معاملات انجام شده در پایتخت در فروردین ماه هم اشاره شده است. بر این اساس، قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان‌های معامله شده در اولین ماه امسال در تهران 3/15 میلیون تومان اعلام شده؛ در اسفند این رقم ۱۵ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان اعلام شده بود. این کاهش در حالیست که متوسط قیمت‌های معامله شده در تهران از فروردین ماه پارسال تا فروردین امسال نزدیک به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

در معاملات فروردین ماه امسال منطقه ۵ تهران با ۱۹۳ معامله بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داد. کمترین تعداد معاملات هم مربوط به منطقه ۱۹ تهران بود که در اولین ماه سال فقط شاهد ۱۵ معامله بود.

منطقه ۵ شهرداری تهران شمال و شمال غرب پایتخت را دربرمی‌گیرد.

در میان مناطق22 گانه تهران، گرانترین خانه‌ها در منطقه یک تهران بودند که قیمت متوسط قیمت یک متر مربع آن بیش از ۳۱ میلیون تومان بوده است.

خواب بازار مسکن تا پایان خرداد ادامه دارد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: وضعیت رکودی مسکن تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا عمده کسانی که پول دستشان هست و در بازار مسکن حضور دارند افراد میانسال و مسن هستند که معمولاً احتیاط و مراعات بیشتری در بحث مراقبت و جلوگیری از قطع زنجیره کرونا دارند. بعید است این اشخاص تا پایان خرداد ماه حضور جدی در بازار مسکن پیدا کنند.

سعید آسویار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درست است که معاملات در فروردین تقریباً ۱۰ درصد بقیه ماه‌ها بود، اما چون شرایط بازار مسکن در فروردین ماه عادی نبود و متقاضیان برای حفظ سلامت و بهداشت از خرید و فروش امتناع می‌کردند، آمار ۱۲۰۰ فقره معامله مناسب است؛ چراکه بسیاری از صنوف همچون آژانس‌های مسکن اجازه فعالیت نداشتند. قراردادهایی هم که در فروردین منعقد شد، حاصل توافقاتی بوده که قبل از عید انجام شده است.

رشد قیمت مصالح در شرایط کرونا

آسویار با بیان اینکه در بازه زمانی شیوع کرونا قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات افزایش پیدا کرده است گفت: کسانی که اسکلت بنای خود را آهنی تعیین کردند نسبت به بناهای بتنی افزایش قیمت بسیار بیشتری را متحمل شدند. از طرف دیگر قیمت مصالح وارداتی گران شده است. مثلاً دستگیره دیجیتال وارداتی از ۵ میلیون تومان در بهمن ماه به ۸ میلیون تومان رسیده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: رشد قیمت نهاده های ساختمانی دست کم ۲۰ درصد بر قیمت نهایی مسکن تاثیر خواهد گذاشت که از تابستان به تدریج شاهد تاثیر این مسئله هستیم.

بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد که در فروردین‌ماه فقط ۱۲۴۳ آپارتمان در پایتخت معامله شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 90 درصد کاهش نشان می‌دهد

حباب بورس به افزایش قیمت کالاها می‌انجامد

‌وی رشد شاخص بورس را در افزایش قیمت کالاهایی همچون طلا، مسکن و خودرو موثر دانست و افزود: با افزایش قیمت سهام، ارزش کالاها و دارایی‌ها به‌طورخودکار رشد می‌کند. از طرف دیگر زمانی که حباب بورس بترکد سرمایه ها به حوزه های خودرو، ارز، طلا و مسکن سرازیر می‌شود که به رشد قیمت‌ها می‌انجامد. آسویار درباره فعالیت‌های ساختمانی در شرایط کنونی گفت: با توجه به اینکه در بسیاری از مشاغل، کارها شروع شده است ساخت و ساز هم تقریباً به روال عادی برگشته و کرونا تاثیر آن چنانی روی بخش ساخت و ساز نخواهد داشت.

پیشنهاد ساخت خانه‌های ۳۰متری در تهران

این کارشناس بازار مسکن، راهکار کنترل قیمت مسکن را در نظر گرفتن توان متقاضیان دانست و گفت: پیشنهادی را به شهرداری برای ساخت خانه‌های ۳۰ متری در تهران ارائه کرده‌ایم که می‌تواند در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و کنترل بازار مسکن موثر باشد. می‌توان برخی ضوابط مثل الزام به داشتن پارکینگ یا انباری را در واحدهای ۳۰ متری حذف کرد.

به گفته آسویار، کسانی که متقاضی سوئیت‌های کوچک هستند معمولاً خودرو ندارند، بنابراین لزومی برای سخت‌گیری در این زمینه‌ ها نیست. از طرف دیگر خرید این سوئیت‌ها می‌تواند در حفظ ارزش دارایی افراد موثر باشد تا در آینده خانه خود را تبدیل به احسن کنند اما اگر پول نقد دستشان باشد به تدریج ارزشش

کم می‌شود.