رئیس شورای تامین دام کشور گفت: برای بقای تولید لازم است برای روزهای پس از کرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم در غیر این صورت در رقابتی شدیدی که پس از پایان کرونا برای تصاحب بازرها به راه می‌افتد بازنده خواهیم بود.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه آمار ما نشان از افزایش بی‌سابقه تعداد دام‌ها با وزن بالا در دامداری‌های کشور دارد، اظهار کرد: 80 درصد دام‌های سنگین به وزن بیش از 600 کیلوگرم و 70 درصد دام‌های سبک به وزن بالای 50 کیلوگرم رسیده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش ازدحام و وزن دام‌ها علاوه به مشکلات سلامتی زیان اقتصادی دامداران را نیز به دنبال دارد چراکه به نسبت میزان خوراک مصرفی بازده پایینی دارند.

پوریان با تاکید بر اینکه بازار داخلی ما از دام‌ها با وزن بالا استقبال نمی‌کند، افزود: قصابان و بسته‌بندها به دنبال دام‌های با وزن پایین هستند و می‌توان گفت بخش زیادی از دام‌های مانده در دامداری‌ها مشتری ندارند.

وی دو راهکار برای جلوگیری از ادامه زیان دامداران و جلوگیری از توقف چرخ تولید تعداد زیادی از دامداری‌ها پیشنهاد کرد که یکی از این راهکارها از هم اکنون قابل اجراست و دیگری مربوط به زمان پایین شیوع ویروس کرونا می‌شود.

پوریان درباره راهکار اول گفت: دولت برای کاهش انباشت دام‌ها پیشنهاد خرید تضمینی لاشه از دامداران را داده است اما نحوه خرید و قیمت آن متناسب با شرایط دامداران نیست چرا که شرکت پشتیبانی به جای خرید دام زنده از دامداران لاشه بسته بندی شده و منجمد می‌خواهد.

وی اضافه کرد: تحویل لاشه بسته‌بندی شده یا منجمد تنها برای صنایع بسته‌بندی یا اشخاصی که مالک سردخانه هستند امکان‌پذیر است نه دامداران!

پوریان پیشنهاد داد شرکت پشتیبانی امور دام به جای درخواست غیر منطقی دریافت لاشه بسته‌بندی شده یا منجمد از دامداران با بستن قرارداد با صنایع یا بخش خصوصی که امکان این اقدامات را دارند خرید تضمینی را به شکل غیرمستقیم انجام دهد.

وی راهکار دوم را هماهنگ‌سازی دستگاه‌های مختلف برای تصاحب بازارهای صادراتی پس از پایان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

پوریان گفت: باید هر چه زودتر برای خروج دام‌های سنگین وزن از کشور برنامه‌ریزی شود چراکه پیش‌بینی می‌شود پس از پایان شروع ویروس کرونا رقابت شدیدی برای تصاحب بازارهای صادراتی برای جبران زیان و ادامه حیات تولید در بین کشورها به راه بیافتد.

رئیس شورای تامین دام کشور بار دیگر تاکید کرد: برای بقای تولید لازم است برای روزهای پس از کرونا برنامه ریزی داشته باشیم در غیراین صورت در رقابتی شدیدی که پس از پایان کرونا برای تصاحب بازرها به راه می‌افتد بازنده خواهیم بود.

پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده سنگین از دامداران را مطابق با روز پایانی سال 98 ، 26 تا 27 هزار تومان اعلام کرد و افزود: هر کیلوگرم دام زنده سبک نیز از دامداران 37 تا 38 هزار تومان خریداری می‌شود.