یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به نقش روسیه در اوپک گفت: روس‌ها یک رولت روسی خیلی حساب شده بازی می‌کنند و اگر پوتین به همین شکل پیش برود اگرچه قیمت و درآمدها پایین می‌آید و بن‌سلمان و ترامپ زودتر از پوتین خواهند شکست اما در نهایت این کرملین است که برنده بازی خواهد بود. سعید ساویز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره جنگ نفتی روسیه و عربستان افزود: روس‌ها اقتدار عربستان را در اوپک و بازار نفت زیر سوال بردند و با یک دهن کجی به سعودی‌ها اعلام کردند تعیین کننده ما هستیم نه شما.

وی یادآور شد: جنگ تولید و عرضه نقشه‌ای است که روس‌ها راه انداخته‌اند و برنده هم در نهایت پوتین خواهد بود، در واقع به تعبیری رولت روسی یا همان دوئل دونفره است، اقتصاد روس‌ها وابسته به نفت است، اما یک آیتم ضربه‌گیر هم برای اقتصاد نفتی خود دارند و آن‌هم تولید گاز و میعانات گازی است که باعث می‌شود تا حدی کمتر به نفت وابسته باشند و درآمدهایشان را از گاز فراهم کنند.

روس‌ها اقتدار عربستان را در اوپک و بازار نفت زیر سوال بردند و با یک دهن کجی به سعودی‌ها اعلام کردند تعیین کننده ما هستیم نه شما

آبی که عربستان به آسیاب شیل اویل ریخت

وی ادامه داد: عربستان بعد از جنگ ایران و عراق قدرت بلامنازع و پادشاه اوپک بود، این کشور روس‌ها را دعوت کرد و اوپک‌پلاس را تشکیل داد، در عین حال همه می‌دانند بن‌سلمان شریک ترامپ است و این اوپک است که آب به آسیاب شیل‌اویل هم می‌ریزد، اگر شیل‌اویل توانسته پیشرفت کند عربستان نقش بسزایی داشته است.

پیغام روسیه به سعودی‌ها: تصمیم گیرنده در اوپک ماییم، نه شما

این کارشناس حوزه انرژی گفت: کاری که روس‌ها کردند پیشنهاد دادند فرمول محاسبه سهمیه نفت‌شان از میعانات گازی مستثنی شود چون در حال حاضر 8 تا 9 درصد تولید نفت‌شان میعانات گازی است، روس‌ها در سیبری و قطب شمال میعانات گازی کشف کرده‌اند که در نظر دارند با خط لوله به چین منتقل کنند، نتیجتا میعانات تولیدی سهم بیشتری از تولید نفت اوپک را می‌گیرد.

جنگ تولید و عرضه نقشه‌ای است که روس‌ها راه انداخته‌اند و برنده هم در نهایت پوتین خواهد بود

بنابراین به اوپک پیشنهاد کردند تولید میعانات گازی‌شان مستثنی شود، اما اوپک روی خوش نشان نداد و روس‌ها با این حرکت اقتدار عربستان را در اوپک و بازار نفت زیر سوال بردند و با دهن‌کجی به سعودی‌ها اعلام کردند تعیین کننده ما هستیم نه شما.

رولت روسی و ضربه شکننده به ترامپ و بن سلمان

وی تصریح کرد: روس‌ها در واقع یک دوئل نفتی را شروع کرده‌اند و با توجه به اینکه بن‌سلمان مشکلات خانوادگی زیادی در خاندان سعودی دارد، پول زیادی را در یمن و سوریه هدر داده و بعد از قضیه خاشقچی اعتبار چندانی در سطح بین‌الملل ندارد، کاهش قیمت نفت اگر به 20 یا 15 دلار برسد نفت شیل را که اکنون هم اوضاع خوبی ندارد، زمین خواهد زد و این باعث می‌شود ترامپ هم در کمپین‌های تبلیغاتی این بار حمایت پول‌های نفت شیل را نداشته باشد و بن‌سلمان هم به خواست‌هایش نرسد و جناح بن‌طلال کم کم قدرت بگیرد.