رئیس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان خبر داد:

بلاتکلیفی ۳۰ واگن مواد غذایی در مرز ترکمنستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان گفت: از دیروز گمرک ترکمنستان 30 واگن مواد غذایی را که از مدت‌ها پیش بارگیری شده بود را توقیف کرده است و اجازه ورود به آن را نمی‌دهد و وضعیت آنها فعلا بلاتکلیف است.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت صادرات به کشورهای آسیای میانه افزود:‌ صادرات ما به کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان از طریق واگن ادامه دارد تنها محدودیت برای صادرات مواد غذایی وجود دارد. به طوری که از دیروز گمرک ترکمنستان 30 واگن مواد غذایی را که از مدت‌ها پیش بارگیری شده بود را توقیف کرده است و اجازه ورود به آن را نمی‌دهد و وضعیت آنها فعلا بلاتکلیف است.

وی ادامه داد: البته ما پیگیر موضوع هستیم و سعی می‌کنیم با رایزنی اجازه ورود را از کشور ترکمنستان بگیریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان واردکنندگان خراسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرز افغانستان مشکلات زیادی نداریم و کامیون‌ها به تدریج در رفت و آ‌مد هستند. اما ترکمنستان تنها به رانندگان ترکمن اجازه ورود را می‌دهد، البته با جلسه‌ای که به معاون ریاست استاندار خراسان داشتیم به دنبال تدابیری هستیم  تا رانندگان ما نیز امکان عبور را داشته باشند.

وی افزود: باید توجه داشت که بیشتر کالاهایی که از مسیر دوغارون و لطف آباد منتقل می‌شوند ترانزیتی هستند یعنی تولید داخل ما نیستند و از سایر کشورها به آسیای میانه منتقل می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان ادامه داد: برای تاجیکستان نیز سفیر کشورمان در حال رایزنی است تا مشکلات پیش ‌آمده با این کشور نیز برطرف شود. روشنک متذکر شد: البته باید توجه داشت کشورهای آسیای میانه و افغانستان نسبت تبادلات‌شان با کشور چین بیشتر از ما است بنابراین احتمال دارد که ویروس کرونا در این کشورها شایع‌تر از منطقه خراسان ما باشد متاسفانه در کشور ما جو روانی بیشتر است و البته این نگرانی هم حق مردم است.

    

مجوز واردات ماسک تنفسی صادر شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز برای واردات ماسک‌های تنفسی خبر داد و گفت: به بانک مرکزی ابلاغ کردیم که واردات ماسک اولویت اول دریافت ارز است و در کنار آن مجوز موقت برای تغییر خطوط تولیدی برخی کارخانه‌ها نیز صادر شده است.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه ظرفیت‌های تولیدی مناسبی در حوزه صنایع غذایی وجود دارد، از افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد غذایی در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: بخشی از کالاهای اساسی وارداتی نیز بیشتر از سال‌های قبل وارد شده است.

افزایش قیمت مواد بهداشتی در این شرایط طبیعی است

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به دو حالت در بازار اثرگذار بوده است، تصریح کرد: تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و فضاسازی‌های رسانه‌ای، قیمت برخی کالاها افزایش یافته است. از طرف دیگر مصرف برخی اقلام بهداشتی نیز به شدت افزایش یافته که طبیعی است.

رحمانی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا برای برخی دشمنان این فرصت طلبی را ایجاد کرد که بازار را به هم بریزند. البته برخی از فروشندگان نیز از این موضوع به عنوان یک فرصت یاد کردند و کالا را احتکار یا گرانفروشی کردند.