وزیر اقتصاد از آمادگی فروش ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها خبر داد.

 

فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: این اقدام، گامی برای آزادسازی منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در اقتصاد است. وی با بیان اینکه در فاز نخست ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها در این سامانه ثبت شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد، گفت: البته اموال مازاد بانک‌ها بیش از این ارقام است.

دژپسند گفت: بخشی از این اموال شامل هزار و ۲۴۶ واحد کارخانه‌ای و بیش از ۲۷۷ دامداری است که سرمایه‌گذاران براساس تخصص و تجربه خود می‌توانند آنها را خریداری کنند و یا مدیریت این واحدها به سرمایه‌گذاران واگذار شود. وی با بیان اینکه منابع وصولی این طرح به بانک‌ها بر می‌گردد و دولت از آن منتفع نمی‌شود، افزود: از ۱۸ بانکی که در این طرح قرار دارد، ۴ بانک ملی، ملت، کشاورزی و صادرات ۵۰ درصد مسئولیت واگذاری را برعهده دارند و بیشترین اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملی است. وی درباره مطالبات معوقه بانک‌ها نیز اضافه کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، این عدد حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

سامانه ثبت اموال مازاد بانک‌ها رونمایی شد

سامانه اموال مازاد بانک‌ها برای ثبت اموال و دارایی‌های راکد و مازاد شبکه بانکی کشور رونمایی شد.

در «سامانه اموال مازاد بانک‌ها» اطلاعات مربوط به اموال مازاد ۱۸ بانک دولتی و خصوصی وجود دارد و مهم‌ترین هدف ایجاد آن، شفافیت و تعیین دقیق مشخصات املاک در اختیار بانک‌ها برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و مردم است. ضمن اینکه در این سامانه امکان عرضه و فروش املاک در شرایط برابر و به صورت شفاف وجود دارد. در این مراسم عباس معمارنژاد، معاون بانکی وزیر اقتصاد گفت: راه اندازی این سامانه در راستای اصلاح نظام بانکی صورت می‌گیرد که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها، مطالبات غیر جاری و اموال  مازاد بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه این اموال مازاد می‌تواند از انواع زمین، ساختمان، کارخانه، باغ و یا کارگاه‌ها باشد، افزود: تا پایان ماه جاری امکان حراج الکترونیکی این اموال در بازار فرعی بورس کالا نیز

فراهم می‌شود.  بر اساس این گزارش، این سامانه به آدرس

www.sam-ba.ir و یا www.fam-bank.ir در دسترس است.