آبشاری که شاهکار خلقت در دل بیابان است

«فدامی»، تجسم عینی زیبایی

علی نظریان

آبشار فدامی تجسم عینی زیبایی است. این جاذبه طبیعی در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس قرار دارد و در تاریخ هشتم دی‌ماه 1390در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر، تنوع چهار آب شور، شیرین، گرم و سرد است. فدامی در گذشته با داشتن 800 متر عرض، عریض‌ترین آبشار طبیعی ایران بود، اما امروزه به علت خشکسالی‌های متوالی عرض آن بسیار کاهش یافته است .

 باید از شیراز، سروستان، فسا، داراب، فورگ و مرز گذشت و مسافت 380 کیلومتری را طی کرد تا به فدامی رسید. 

با توجه به این که مسیر فدامی تا آبشار خاکی است، طی این مسافت 30 دقیقه زمان می‌برد. 

با خودم می‌گویم کاش مسیر برای رفاه حال مردم و سهولت دسترسی گردشگران آسفالت بود! به آخرین نقطه‌ای که ماشین می‌تواند برود می‌رسیم. پارکینگی تدارک دیده‌اند. سرویس بهداشتی کنار آن هم فاقد آب و در نتیجه غیرقابل استفاده است. 

ماشین را پارک کرده وسایلمان را برمی‌داریم و شیب دره را طی می‌کنیم تا به آبشار می‌رسیم. با دیدن زیبایی حیرت‌انگیز آبشار میخکوب و لحظاتی را محو تماشای آبشار می‌شویم.

درختان و نیزارهایی در اطراف آبشار قرار دارند و برخی سنگ‌ها از خزه پوشیده شده‌اند که زیبایی خاصی به آن داده‌اند.

روبروی آبشار در کنار کوه مقابل سکوهایی برای نشستن ساخته‌اند، در طرف آبشار تعدادی درخت هست که سخاوتمندانه بر زمین سایه گسترده‌اند. از رودخانه می‌گذریم و زیر درخت را از انبوه پلاستیک و زباله! تمیز می‌کنیم و فرش را پهن کرده و وسایل را زمین می‌گذاریم .

بالای آبشار باغ نخل قرار دارد و مقداری زمین مسطح نیز وجود دارد که صرف کشاورزی می‌شود و قسمتی از آب آبشار همانجا مصرف می‌شود .

حدود 20 دقیقه بالا می‌روم تا به سرچشمه می‌رسم که از دره‌ای بین دو کوه خارج می‌شود. چشمه و رودی که از چشمه سرازیر می‌شود را نیزارها و گیاهانی به نام خنگ (با ضمه خ که از آن برای ساخت جارو استفاده می‌کنند) احاطه کرده‌اند. 

آبشار دیگری نمی‌بینم و مسیر را برمی‌گردم. 

چند دقیقه که جلوتر می‌روم آبشار دوم را می‌بینم که آبش شیرین است و ارتفاعی بیشتر از آبشار اول دارد اما مقدار آبش کمتر از آبشار اول است .

این آبشار به احتمال زیاد با آبشار قبلی یکی بوده است چرا که در مسافت زیادی قبل از آبشار اول تا مسافتی بعد از آبشار دوم آثار خشک شده آبشار نمایان است. نیزارها، جلبک‌ها و خزه‌هایی در اطراف این آبشار نیز قرار دارد.

 مسیر رودخانه را ادامه می‌دهم که سراسر گل و گیاه است و زیبا و سکوت لذت‌بخشی که تنها صدای دلنواز آبشار و خروش رودخانه و آواز خوش پرندگانی آن را می‌شکنند .

 عد از 25 دقیقه آبشار سوم را می‌بینم که با زیبایی شگفت‌انگیز خود از هر بیننده‌ای دلربایی می‌کند. درختان نخل خودرو به زیبایی چشم‌نواز آبشار افزوده‌اند. ساعتی را به تماشای آن می‌نشینم.

وسایل لازم برای رفتن به آبشارهای فدامی عبارتند از: 1- پلاستیک زباله- اسپری یا پماد دفع حشرات  - دوربین- پاور 5 - کفش یا صندل با کف نرم و ضخیم (مسیر کلا قلو سنگ است)  6- چادر در صورت شب خوابیدن 7 - لباس اضافه 8 - چراغ قوه 9- لامپ سیار و باطری 10- موبایل 11- زغال یا هیزم 12- دم‌پایی 13- کرم ضد آفتاب و ...