سومین حراج باران، حراج تخصصی خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، عصر روز جمعه (سوم اسفند ماه) با ارائه ۶۸ اثر خوشنویسی و هنر ایرانی اسلامی در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار می‌شود.به گزارش روابط عمومی حراج باران، محبوبه کاظمی دولابی، بنیانگذار و رئیس حراج باران  با اعلام این خبر اظهار کرد: در سومین دوره ۶۸ اثر روی میز حراج می‌رود. ما امیدواریم برپایی مستمر این رویداد فرهنگی، پژوهشی، اقتصادی بتواند زمینه ساز توجه نوین به هنر خط و مجموعه هنرهای ایرانی اسلامی شود.

او درباره مهمترین آثار سومین حراج باران بیان کرد: تلاش کردیم برای سلایق مختلف مجموعه‌ای نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی گرفته تا رویکردهای مهم هنری را گردهم آوریم. از این جهت در این حراجی از معتبرترین نام‌های هنر ایران از قدیمی‌ها تا معاصرین آثاری ارائه می‌شود که برخی از آنها یگانه و تا به حال در هیچ بازار هنری عرضه نشده‌اند. بدین سبب از مجموعه‌داران بزرگی که برای اعتلای اقتصاد خوشنویسی و هنر ایرانی اسلامی این آثار شاخص را به ما دادند تا به بازار هنر پیشنهاد کنیم کمال امتنان را داریم.

کاظمی در معرفی مهم‌ترین آثار سومین حراج باران اظهار کرد: گران‌ترین برآورد قیمت این دوره به قرآن بسیار نفیس حکاکی شده اثر استاد رائین اکبر خان‌زاده، تعلق دارد؛ این قرآن ۱۴۰ سانتی متر طول دارد و هر صفحه آن ۹۰ سانتی متر عرض و در ۶۰۸ لوح نقره به روش عثمان طه حکاکی شده است. جلد آن از مس است که به قلم کاری اساتید اصفهان منقش است و تمامی سر سوره‌ها با طلا کار شده‌اند. این کتاب معظم شش تا هفت میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

رئیس حراج باران اضافه کرد: روی جلد کاتالوگ سومین حراج باران به دیگر کتاب زندگی ساز مسلمانان اختصاص یافته است؛ «صحیفه سجادیه» اثری کم نظیر از ۱۰۷۱ هجری قمری که اوج نبوغ هنر اسلامی هنرمندان ایرانی در کلمه کلمه و خط به خط آن هویداست و از عمق شیفتگی ایرانیان به دین مبین اسلام حکایت می‌کند. این اثر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین یک کتیبه نویسی ۱۰ متری اثر میرزا عمو تهرانی از دیگر آثار کمیابی است که در این حراجی عرضه می‌شود. اثر متعلق به دوره قاجار است که متن عاشورایی معروفی را با ظرافت خوشنویسی ایرانی بازتاب می‌دهد. این اثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.

او با بیان این خبر که خوشبختانه از میرعماد و حسن زرین قلم نیز توانستیم یک اثر در این حراج ارائه کنیم، گفت: از میرعماد الحسنی اثری ارائه می‌شود که شامل شش قطعه از مرقع که هر اثر ۱۰ در ۱۹ سانتی متر و ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان برآورد شده است. از حسن زرین قلم نیز اثری ۱۰۸ ساله روی میز حراج می‌رود که ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

مدیر نگارخانه ترانه باران همچنین گفت: هر سال، حراج باران را به چهره‌ای از بزرگان هنر خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی تقدیم کرده‌ایم؛ سال اول به میرعماد، سال دوم به درویش عبدالمجید طالقانی و امسال این رویداد به نام استاد «میرزا غلامرضا اصفهانی» ستاره خوشنویسی قرن سیزدهم مزین است. از میرزا غلامرضا اصفهانی دو اثر در این حراجی در معرض فروش خواهد بود که هر دو کار نبوغ او را در ظرافت خط نشان می‌دهد. دیگر بزرگان مانند محمدحسین عماد الکتاب دو اثر، ملک محمد قزوینی و محمد رحیم همدانی نیز در حراج امسال حاضرند که قیمت‌های متنوعی از ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان دارند.او یادآور شد یک قطعه از پرده خانه خدا نیز ارائه می‌شود که قدمت هشتاد ساله دارد و نشانگر هنر اسلامی است که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.