نمایش5 فیلم کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به برگزاری طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از نمایش پنج فیلم سینمای کودک و نوجوان از 13 تا 17 بهمن در برخی سینماهای تهران و سراسر کشور خبر داد.

حبیب ایل‌بیگی مدیر بخش «سیمرغ و پروانه‌ها» با اشاره به برگزاری این بخش برای سال دوم همزمان با سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: این برنامه در راستای برنامه‌های حمایتی سازمان سینمایی از سینمای کودک و نوجوان است که برای دومین سال برگزار می‌شود و در پنج روز از ایام برگزاری جشنواره، شاهد نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان هستیم.

وی با بیان اینکه از 13 تا 17 بهمن، فیلم‌های کودک و نوجوان در سینماهای تهران و سراسر کشور در نوبت صبح به نمایش در می‌آید، افزود: در مراکز استان‌ها همزمان با برپایی جشنواره فیلم فجر، یک سالن از سینماهای میزبان جشنواره فیلم فجر به نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص خواهد یافت.

مدیر بخش «سیمرغ و پروانه‌ها» تاکید کرد: در شهر تهران، همزمان در9 سالن سینماهای «فرهنگ»، «آزادی»، «تماشا»، «باغ کتاب»، «مگامال»، «کورش»، «شکوفه»، «ماندانا» و «راگا» شاهد نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان خواهیم بود و هر روز صبح یک سانس نمایش داریم.

 ایل‌بیگی تاکید کرد: نمایش این فیلم‌ها رایگان است و مدارس در تهران از طریق «سامانه اردویی مدارس» برای تماشای این آثار اقدام کنند. ایل‌بیگی افزود: این طرح هم‌چنین می‌تواند به معرفی فیلم‌های کودک و نوجوانان نیز کمک ‌کند تا پیوند بهتری بین سینما و کودکان برقرار شود و سینمای کودک با پشتوانه بهتری ادامه یابد.

ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

    


نحوه داوری فیلم‌ها در جشنواره‌ها شفاف نیست 

کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت داوران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: نحوه داوری فیلم‌ها در جشنواره‌ها شفاف نیست و لابی‌گری و زد و بند بسیار زیادی وجود دارد که همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا کیفیت جشنواره‌ها دچار افت جدی شود.

فریال بهزاد ادامه داد: این اتفاق نویی که امسال در جشنواره فیلم فجر افتاده و داوران پیش از آغاز جشنواره مشغول داوری شده‌اند هم عجیب است چرا که داوران در همه جشنواره‌های معتبر دنیا همزمان با برگزاری جشنواره فیلم‌ها را می‌بینند نه قبل از آن! این اتفاق باعث می‌شود تا داوران بیشتر از گذشته تحت تأثیرات بیرونی قرار بگیرند و فشارهای فراوان و لابی‌گری آن‌ها نظر آن‌ها را تغییر دهد.

بهزاد تأکید کرد: متأسفانه همان‌طور که در بسیاری از کارها و بخش‌ها ما از قواعد استاندارد پیروی نمی‌کنیم در داوری‌مان هم هیچ استانداردی نداریم و قوانین نانوشته پشت پرده بیشتر تعیین‌کننده هستند. ما هنوز در کشورمان در خصوص نحوه داوری فیلم‌ها در جشنواره‌ها سازوکار درستی نداریم و حتی برخی اوقات با داورانی روبه‌رو هستیم که اصلاً صلاحیت داوری ندارند و معلوم نیست بر چه اساس و چه رابطه‌ای داور شده‌اند!

وی با بیان این‌که هر هیأت داوری نیاز به رئیس دارد که بر روی روند کار افراد نظارت کند اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات عمده انتخاب داوران در سینمای ایران این است که ما از متخصصان حوزه‌های مهمی هم‌چون موسیقی، چهره‌پردازی و... در داوری‌ها بهره نمی‌گیریم و همه این‌ها باعث می‌شود تا داوری در این بخش‌ها به جای تخصصی بودن سلیقه‌ای شود.