مراسم اختتامیه دهمین جشنواره «گروه‌نوازی موسیقی فارس» با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان موسیقی، جمعه شب ۱۶ آذرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در این برنامه از سردیس احمد پژمان و محمدرضا درویشی رونمایی و شریف لطفی تجلیل شد. همچنین نشان شهروند افتخاری شیراز از سوی شهردار این شهر به حسین علیزاده اهدا شد.

جشنواره‌زدگی در هنر دریغ این روزهاست

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «فرصت غنیمت است و خوشحالم که در این جمع، پایان دهمین دوره موسیقی فارس را به جشن نشسته‌ایم. اگرچه جشنواره‌زدگی در هنر، دریغ این روزهاست اما همچنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از جشنواره‌هایی را که بر مبنای ظرفیت‌ها و ظرافت‌های فرهنگی و نگاه آمایشی، شکل گرفته‌اند و اثربخشی قابل قبولی دارند، قدر می‌داند.» او ادامه داد: «این جشنواره محور کار خود را توجه به گروه‌ و فعالیت گروهی می‌داند و کار گروهی سامان نمی‌یابد مگر آنکه کیمیای همدلی در جمعی جان بگیرد و حیات پیدا کند. کار همدلانه در سرزمین همدلی به ظهور می‌رسد. اگر به تاریخ هنر مراجعه کنیم و فرهنگ فارس به ویژه شیراز را مرور کنیم، می‌بینیم در فضای هنر ما رفاقت بر رقابت رجحان دارد. مردمان شیراز پیروزی را نه برای خود که برای همه می‌خواهند.»

حسینی گفت: «این جشنواره می‌تواند بر قدر خود بیفزاید اگر بدانند و بدانیم که در افزودن بر زمین همدلی در زمان همدلی نیز قرار داریم. کدام دوره از تاریخ است که ایران در معرض تهدید نبوده است و شهد شیرین‌اش، نگاه طامع را برنینگیخته؟ ایرانیان اما در مراحل عسرت، بجای آنکه به سود و سودای خود بیاندیشند؛ برای قوام و ماندگاری عزت میهنشان کمر همت بسته‌اند. روزِ امروز، روز همدلی است. این را فرزندان هنرمند ایران به خوبی می‌دانند و تمام‌قد به جهان نشان خواهند داد که با هم‌بودن را در قاب و قالب هنر، جان می‌بخشند. 

زمین و زمانِ همدلی در شیرازی اینک محقق است که سرشت و سرنوشتی از هنر دارد و زبان نغمات و ترنم موسیقی، بهانه ارجمند ما.»

افتخار شهروندی در شیراز  بزرگ‌تر از نشان شوالیه 

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار هم در این مراسم با اشاره به اینکه فضای این شهر را موسیقی و ادبیات فرا گرفته است، گفت: «من اولین فعالیتم را در سن ۲۱ سالگی در شیراز شروع کردم و این شهر در پیوندی محکم با موسیقی قرار دارد. زمانی از من می‌پرسیدند که چرا نشان شوالیه را نپذیرفتم اما اگر کسی هم اکنون در این نشست باشد، متوجه می‌شود که افتخار شهروند شدن در شیراز چقدر در مقابل آن نشان بزرگ‌تر است.»

دهمین دوره جشنواره «گروه‌نوازی موسیقی فارس» با دبیری احمد پژمان  و کیوان فرزین در مقام نایب دبیر هنری و هدایت رضایی دبیر اجرایی از نهم تا 16 آذر در شیراز برگزار شد.