شاید هیچ صنعتی بعد از ظهور کرونا آنقدر درگیر سردرگمی، مشکلات و خسارات هنگفت نشده باشد که گردشگری درگیر آن شده و این از هیچ کس پوشیده نیست، اما تمام افراد متخصص و فعالین با تجربه این حوزه بر این آگاه بوده و هستند که علارغم تمام سختی و مشکلات، سفر یکی از راه‌های بالا بردن ریسک انتقال و شیوع ویروس کرونا است و صنعت گردشگری در جهان چاره‌ای ندارد جز آنکه برای سفرهای ضروری پروتکل بهداشتی ارائه دهد، سفرهای غیر ضروری را نفی کند و منتظر بماند تا شرایط بهتر شود.

در این میان تمام راهنمایان گردشگری‌ای که در رشته‌های مرتبط تا مدارج عالیه تحصیل کرده‌اند، دوره‌های مختلف آموزشی را طی کرده‌اند، و سال‌ها تجربه‌ی تورگردانی در جای جای وطن و همچنین کشورهای دیگر دارند یک سال است که با وجود کرونا در خانه نشسته‌اند و هرگز حاضر به برگزاری و اجرای تور و به خطر انداختن جان خود و مسافرین و خانواده‌هایشان نشده‌اند.

حال سودجویانی فضا را به زعم خودشان مناسب دیده‌اند و بدون هیچ‌گونه علم و دانش و تجربه و حتی مجوزی، برای اجرای تور در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغات و جمع‌آوری مسافر و سپس اجرای تورهای بدون مجوز و بیمه دست زده‌اند.

دفاتر هماهنگی و بررسی، همچنین انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری استان‌ها اقدام به شناسایی و برخورد قانونی با این افراد کرده‌اند.

در همین راستا،‌ بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران از ادامه پایش و رصد تورهای غیرمجاز خبر داد و گفت:

گرچه محدودیت تردد جاده‌ای برقرار شده اما تبلیغات اینستاگرامی و مجازی برخی تورها همچنان ادامه دارد و بازرسی ما متوقف نشده است. برخی از این تورها از دست بازرسان متواری شده‌اند.

مسعود سلمان‌زاده درباره روند بازرسی تورها در استان تهران گفت: با توجه به محدودیت ترددهای بین شهری و تعطیلی بیشتر اقامتگاه‌های کشور از جمله اقامتگاه‌های کویری از اول تا پانزدهم آذرماه، تورهای کویر اجرا نمی‌شوند، اما رصد و بازرسی‌ها متوقف نخواهد شد و مطابق هفته‌های گذشته نظارت‌ها برقرار خواهد بود.

او ادامه داد: اولویت و اصل این بازرسی‌ها بر حفظ امنیت شغلی راهنمایان گردشگری است. به این معنی که با بازرسی‌های این‌چنینی از فعالیت غیرراهنمایان به عنوان راهنمایان رسمی و دارای مجوز جلوگیری خواهد شد. همچنین اگر اتفاقی در جریان این سفرها برای راهنما رخ دهد و یا حقوق راهنمای رسمی و دارای کارت معتبر ضایع شود، از این طریق مورد حمایت واقع خواهد شد. در حقیقت، هدف و اولویت اصلی این بازرسی‌ها، پایش تورهای غیرمجاز و شناسایی افراد راهنمانما و بدون کارت و جلوگیری از فعالیت است

او با اشاره به کاهش تعداد تورهای داخلی، اظهار کرد: بررسی‌ها از زمان آغاز بازرسی‌ها نشان می‌دهد مردم کمتر به سفر با تور یا گروه تمایل نشان می‌دهند و ترجیح‌شان بیشتر سفر با وسیله نقلیه شخصی است. آن‌هایی هم که با تور سفر می‌کنند میانگین سنی‌شان زیر ۵۰ سال است

وی اضافه کرد: به هر حال مسافری که با گروه سفر می‌کند و قرار است چند ساعت در محیط بسته اتوبوس حضور داشته باشد قطعا در معرض ویروس کرونا خواهد بود، مخصوصا این‌که در تمام توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است حضور همزمان چند نفر در محیط بدون تهویه و بسته احتمال انتقال ویروس کرونا را بیشتر می‌کند و پرهیز از مسافرت را نیز توصیه کرده است..