به مناسبت هفته دفاع مقدس، چند نمایشگاه هنرهای تجسمی حقیقی و مجازی برپا شده و هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری، آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

موزه هنرهای معاصر فلسطین، میزبان نمایشگاه عکس "حماسه مقدس" است. در این نمایشگاه که با مشارکت بنیاد شهید شکل‌ گرفته است، عکس‌هایی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی و دفاع مردمی از این سرزمین، به نمایش درآمده است. بهمن جلالی، سعید صادقی، جاسم غضبان‌پور، رسول ملاقلی پور، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان و...  از جمله عکاسانی هستند که آثار آنها در این مجموعه به نمایش درآمده است. نمایشگاه عکس "حماسه مقدس" تا 10 مهرماه در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران شهید مظفر، شماره 74، برپاست.

خانه هنرمندان ایران نیز میزبان نمایشگاه گروهی عکس "برای خرمشهر" است. در این نمایشگاه عکس که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با همکاری خانه هنرمندان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود، ۲۶ قطعه عکس که از آغاز اشغال خرمشهر تا پایان فتح و آزادسازی آن تهیه شده است، به نمایش درآمده است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۷ مهر هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به گالری ممیز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه "عکس از م‌. صیاد" که بخش دوم آن به عکس‌های جنگ اختصاص دارد، در مرکز نبشی برپاست. عکس‌های دوران جنگ محمد صیاد، از زندگی روزمره مردم ایران در این دوره آغاز می‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌های شهری و لحظه‌های حماسی و تراژیک را در برمی‌گیرد. در این نمایشگاه بیش از 120 عکس به نمایش درآمده است که بخشی از حوادث و شرایط آن دوران را روایت می‌کند. نمایشگاه "عکس از م‌. صیاد" تا ۲۵ مهرماه در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه‌ خسرو، پلاک ۵١ برپاست.

موزه عکسخانه شهر هم یک نمایشگاه مجازی عکس با عنوان "و آن دقایق دفاع" را در صفحه اینستاگرام موزه برپا کرده است. در این مجموعه 20 قطعه عکس از هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآمده که توسط عکاسان آن دوره یا حتی رزمندگانی که دوربین به دست داشته‌اند، ثبت شده‌اند. نمایشگاه مجازی عکس "و آن دقایق دفاع" تا 8 مهرماه در اینستاگرام موزه عکسخانه شهر به آدرس www.instagram.com/akskhaneh_shahr برپاست و به صورت روزانه دو عکس در این صفحه بارگذاری می‌شود.

موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر نیز در یک نمایشگاه مجازی میزبان آثار هنری است که با موضوع حضور زنان در هشت سال دفاع مقدس شکل گرفته‌اند. نمایشگاه "جلوه‌های حضور زنان در جنگ" شامل 27 اثر در رشته‌های عکس و نقاشی است و آثار هنرمندانی مانند ناصر افراسیابی، محسن راستانی، محسن شاندیز، ساسان مویدی، اکرم محمودی، علی بحرینی و... در آن به نمایش درمی‌آید. علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند به سایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به نشانی civa.ir و در صفحات مجازی tajasomi@ مراجعه کنند.

نمایشگاه "سرو استوار" با آثاری از محمدصابر شیخ رضایی در گالری مجازی رسانگار برپاست. در این نمایشگاه 40 پوستر به نمایش درآمده است که توسط شیخ رضایی در پانزده سال اخیر و با موضوعاتی مانند مضامین تاریخی صدر اسلام، شخصیت‌های فداکار جنگ تحمیلی، مدافعان امنیت و... طراحی کرده است. او در آثار خود از تکنیک‌های متفاوتی مانند فتوگرافیک و فتومونتاژ، تصویرگری تخت و سه‌بعدی، چیدمان و عکاسی صحنه‌ای، حروف‌نگاری و.... استفاده کرده است. نمایشگاه "سرو استوار" تا هشتم مهرماه ۹۹ در گالری مجازی رسانگار به آدرس resaneh.farhangsara.ir به نمایش درمی‌آید و منتخبی از این آثار نیز در صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی farhangsararesaneh@ در معرض دید علاقه‌مندان است.

نمایشگاه "40 در 8" یکی دیگر از رویدادهای مجازی این روزهاست که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود و در آن مجموعه‌ای از آثار ارزشمند هنرمندان هنرهای تجسمی کشور به نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر شکل‌گرفته است، شامل بیش از 120 اثر از 47 هنرمند در رشته‌های نقاشی، گرافیک، مجسمه‌سازی، عکاسی و کاریکاتور است. علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند به سایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به نشانی civa.ir و در صفحات مجازی tajasomi@ مراجعه کنند.

علاوه بر این نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی،  ورک‌شاپ نقاشی "خط خاطرات" نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود. این ورک‌شاپ با حضور چند تن از اساتید هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی از دوم تا چهارم مهرماه ۹۹ برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان آثاری با موضوع ایستادگی و پایمردی رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس را روی بوم نقاشی به تصویر خواهند کشید. آثار شکل گرفته در این ورک‌شاپ در محل غرفه بنیاد فرهنگی روایت فتح در نمایشگاهی در باغ‌ موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع مقدس تهران، به نمایش درمی‌آید.