معصــــومه نیکویی‌‌تبار- پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی از چهره‌های مطرح و مهم ادبیات فرانسه است. او علاوه‌بر جایزه گنکور و جایزه بزرگ رمان فرهنگستان فرانسه، برگزیده جایزه نوبل ۲۰۱۴ نیز هست. رمان‌های او بر پایه خاطرات، گذشته، حافظه و جست‌وجوی هویت است.

گذشته و مکان‌ها در رمان‌های مودیانو اهمیت زیادی دارند و از این جهت بعضی او را همانند پروست می‌دانند. کافه‌ها، مترو، هتل‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های پاریس و گذشته در رمان‌های مودیانو راز دردناکی دارند که نشانه‌های بی‌اهمیتی مثل دفترچه تلفن، چهره‌ای آشنا در خیابان، عکسی قدیمی بهانه‌ای می‌شود برای اینکه شخصیت‌های داستان‌های مودیانو را به آنجا خاطرات و رخدادهایش بکشاند. گذشته با این نشانه‌ها در ذهن تازه و شفاف می‌شود و هیچ اثری از کهنگی و فراموشی در آن نیست. دقت در یادآوری خاطرات و حوادث گذشته نشان می‌دهد که گویی چیزی در گذر زمان، فراموش نمی‌شود، بلکه در حافظه جایی همیشگی می‌یابد.

«خاطرات خفته»، آخرین رمان مودیانو، در سال ۲۰۱۷ چاپ شده است. کتابی کم حجم و موجز که در فصل بندی‌های کوتاه به اسرار و خاطرات راوی کتاب، که نویسنده مسنی است، می‌پردازد. راوی صمیمانه از خاطرات جوانی‌اش می‌گوید.

خواننده با خواندن این کتاب، همراه راوی به خیابان‌ها و کافه‌های پاریس کشیده می‌شود. جایی که پرشده از آدم‌های عجیب و اضطراب و دلهره: «پاریس برای من سرشار از ارواح است، به فراوانی تعداد ایستگاه‌های مترو و همه نقاط روشن آن». «خاطرات خفته» به همان سبک همیشگی نویسنده‌اش، معمایی و رازگونه است و می‌تواند نمونه خوبی باشد برای شناختن سبک نویسندگی مودیانو.

منبع: سایت شهر کتاب