نمایشگاه نقاشی محدثه عیوض‌خانی ‎با عنوان «چشم‌اندازی در مه» در گالری فرمانفرما برپاست.

محدثه عیوض‌خانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: درک بسیاری از نکات درباره انسان برایم مثل یک معضل است و به همین دلیل آن را نقاشی کردم.

او با بیان اینکه ۱۵ تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است، افزود: این مجموعه را از سال ۹۵ شروع کردم و آغاز آن بسیار اتفاقی بود. مدتی در زمینه نقاشی فیگوراتیو تمرین می‌کردم و برای این کار از یکی از آشنایان خود عکاسی انجام دادم. عکس‌های بسیار خوبی فراهم شد و با توجه به اطلاعاتی که درباره زندگی او داشتم احساس کردم این تصاویر کاملاً بازگوکننده زندگی شخصی او هستند. پس از آن عکس‌های بیشتری گرفتم و تعدادی از آنها را انتخاب کرده و به نقاشی کردن از آنها پرداختم.

عیوض‌خانی ادامه داد: در این شخص تردید و دودلی فراوانی وجود داشت و او هیچ‌وقت نتوانسته بود تصمیم قطعی برای زندگی خود بگیرد. بسیاری از ما در میان اطرافیان خود چنین افرادی را می‌شناسیم اما من قصد نداشتم به شخصی ویژه ارجاع دهم. نکته مهم در این تابلوها آن است که در هیچ‌کدام از آنها چهره سوژه مشخص نیست، بنابراین هر شخصی می‌تواند خودش را در این تابلوها ببیند.

او درباره میزان پایبندی نقاشی‌ها به عکس‌های اولیه گفت: زمانی که عکاسی می‌کردم همه‌چیز کاملاً حساب شده بود و نوع پوشش، نور، زاویه، فضا و... به صورت آگاهانه انتخاب شده بود. به همین دلیل در نقاشی‌ها نیز تا حد زیادی به عکس وفادار بودم و با توجه به اینکه نقاشی‌هایم رئال هستند، عکس‌ها منبع خوبی برای آنها بودند.

عیوض‌خانی درباره نحوه نمایش احساسات درونی سوژه در این تصاویر گفت: همیشه تصور من از تردید داشتن این بود که انگار شخص در یک برزخ قرار دارد و در میان یک دروازه ایستاده و منتظر است. در نقاشی‌هایم نیز سوژه در یک فضای خاکستری قرار دارد که نشانه‌ای از همان تردید و دودلی است. فضای ساکت و تخت پشت فیگورها و نگاه آنها به دوردست همان تردیدی که شخص برای ماندن یا رفتن دارد را تداعی می‌کند. سعی کردم به‌گونه‌ای کار کنم که مخاطبان نیز متوجه این احساسات بشوند. اگرچه مخاطبان حس غم و تنهایی و ناراحتی را در کارها درک می‌کنند اما وضعیت تردید و عدم تصمیم‌گیری شاید در وهله اول برای آنها مشخص نباشد و پس از خواندن استیتمنت متوجه آن شوند.

او درباره بخشی از آثار این مجموعه که به گلدان‌ها اختصاص دارد گفت: آنها در ارتباط با همین مجموعه و نشان‌دهنده وابستگی‌هایی است که در وجود شخص بوده و باعث ناتوانی در تصمیم‌گیری می‌شود. می‌خواستم نمادی از این وابستگی را در کارهایم نشان دهم و گل‌ها را به شکل واقع‌گرا به تصویر کشیدم.

او درباره علاقه خود به نقاشی فیگوراتیو و موضوع انسان گفت: به نظر من انسان موجود عجیبی است و ویژگی‌های جسمی و روحی او همیشه باعث تعجب من است. درک بسیاری از نکات درباره انسان‌ها برایم مثل یک معضل است و با توجه به اینکه دغدغه فکری من همیشه انسان بوده دوست داشتم که نقاشی فیگوراتیو انجام دهم زیرا دوست دارم بیشتر انسان را بشناسم و ویژگی‌های او را بفهمم. در شکل‌گیری این مجموعه استادم علی ذاکری بسیار به من کمک کرد و از او تشکر می‌کنم که باعث شد بتوانم سمت‌وسوی خود را پیدا کنم.

نمایشگاه نقاشی محدثه عیوض‌خانی ‎تا ۱۴ شهریورماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.