کتاب «همۀ تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» در دو جلد و به مدیریت هنری ساعد مشکی (هنرمند نقاش) به چاپ رسید. در این کتاب ۲۵۰۰ اثر از تصویرسازی‌های زنده‌یاد ممیز گردآوری شده است.

ساعد مشکی، هنرمند نقاش در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این کتاب توضیح داد: کتاب حاصل بیش از سه سال تلاش، گردآوری و آماده‌سازی است. وقتی تصمیم به گردآوری تصویرسازی‌ها گرفتیم، گمانمان این بود که کتابی با حدود 400 تا 500 صفحه خواهیم داشت؛ اما هر چه پیش رفتیم حیرتمان از حجم کار مرتضی ممیز بیش‌تر شد.

نتیجه کتابی شد با حدود ۲۵۰۰ تصویرسازی و ۱۴۴۰ صفحه در دو جلد.

او ادامه داد: تصویرسازی‌ها در سه بخش سامان یافته‌اند؛ «نشریات»، «کتاب‌ها (کودکان و بزرگ‌سالان)» و «دیگر تصویرسازی‌ها». تاریخ همکاری ممیز با هر کدام از نشریه‌ها را درج کرده‌ایم. اگر ممیز در نشریه‌ای، غیر از تصویرسازی، ریزنقش و سرکلیشه‌ای هم طراحی کرده باشد آن‌ها را هم آورده‌ایم.

به گفته مشکی، تصویرسازی‌ها توانایی فوق‌العادۀ مرتضی ممیز  را در بیان محتوای داستان‌ها و موضوع‌ها با استفاده از تنوع تکنیک‌های اجرا، نشان می‌دهند. این هنرمند نقاش همچنین در پایان سخنان خود درباره زنده‌یاد ممیز، اظهار کرد: مرتضی ممیز (۱۳۱۵-۱۳۸۴) بی‌شک تأثیرگذارترین دیزاینر گرافیک ایران است. حجم کارهای او شگفت‌انگیز و تنوع آثارش باورنکردنی است. او در همۀ زمینه‌های دیزاینِ گرافیک کار کرده، اما تصویرسازی‌هایش از جایگاه خاصی برخوردارند. ممیز تصویرسازی را به‌صورت جدی از ۱۳۳۹ آغاز کرد و تا واپسین سال عمر ادامه داد.

کتاب «همۀ تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» در دو جلد، به مدیریت هنری ساعد مشکی، طراحی، آماده‌سازی تصاویر و صفحه‌آرایی فاطمه حاتمی در نشر مشکی در ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.