درگذشت نتل موسیقی‌شناس صاحب‌نظر در موسیقی ایران

پروفسور برونو نتل، موسیقی‌شناس مشهور دنیا و از پیشگامان پژوهش در موسیقی ایران درگذشت. پروفسور برونو نتل (Bruno Nettle)‌ استاد بازنشسته انسان‌شناسی و موسیقی در مدرسه موسیقی دانشگاه ایلینوی آمریکا از متخصصان موسیقی ایرانی به شمار می‌رفت که در سالهای پایانی دهه چهل به واسطه روابط تبادل علمی-دانشگاهی بین دانشگاه تهران و دانشگاههای سراسر دنیا به ایران آمد و مدتی نیز به پژوهش و فراگیری موسیقی ایرانی نزد نورعلی برومند گذراند. او از پایه گذاران «انجمن قوم موسیقی شناسی» آمریکا و از نظریه‌پردازان مهم این رشته بود.

    

تک‌نوازی عود 

نوازنده عراقی در تالار رودکی

کنسرت تک‌نوازی عود مُعَنّی جَهاد با عنوان «خاطرات بغدادیه» یکشنبه ششم بهمن‌ماه، در تالار رودکی برگزار می‌شود. کنسرت «خاطرات بغدادیه» با اجرای نوازندۀ چیره‌دست عود از عراق به همت انجمن موسیقی ایران و نشر و پخش جوان روز یکشنبه ششم بهمن، ساعت هشت شب در تالار رودکی برگزار می‌شود. معَنی جهاد متولد 1986 در بغداد و فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی و دانشکدۀ هنرهای زیبای بغداد است. او با گروه‌های «اماسی الشرق»، «العود الذهبی»، «منیر بشیر»، و «انانا» همکاری داشته و کنسرت‌های متعددی به‌صورت تک‌نوازی و گروه‌نوازی در کشورهای سوریه، اردن، فرانسه، مصر، ایران، بلژیک، هلند، سوئد و غیره اجرا کرده است. از او دو آلبوم به همراه گروه هم‌نوازان «منیر بشیر»، از سوی وزارت فرهنگ عراق تحت عنوان «تجلیات عود» و «حکایت عود» و سه آلبوم تک‌نوازی «حالت صحت»، «شناشیل بغدادیه» و «تکنو عود» و نیز آلبومی با عنوان «شواطی الحب» از گروه «آنانا» توسط جشنوارۀ موازین مراکش منتشرشده است.

    

به علت لغو پروازهای ایرلاین‌های خارجی به تهران

کنسرت آنسامبل نیواک لغو شد

 اجرای آنسامبل نیواک (گلریز و ژابیز زربخش به همراه لیلا رمضان) در تاریخهای ۳ و ۴ بهمن ماه به دلیل شرایط بوجود آمده و کنسل شدن پروازهای خارجی به تهران لغو شد.

پیشتر قرار بود آنسامبل «نیواک» سوم و چهارم بهمن ماه در تالار رودکی به روی سن رفته و آثاری از «لودویگ وان بتهوون»، «آرنو باباجانیان» و «تورو تاکِمیتسو» را در ایران اجرا کند.

در این اجرا «گلریز زربخش» نوازنده ویولن و «ژابیز زربخش» نوازنده ویولنسل  قرار بود به همراه «لیلا رمضان» نوازنده پیانو ساکن سوئیس به روی صحنه بروند که به دلیل لغو پروازهای خارجی به تهران و از دست دادن زمان از پیش برنامه‌ریزی شده برای تمرین و هماهنگی در صورت انتخاب پروازهای دیگر، این کنسرتها نیز لغو می‌شوند.