با موضوع شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید

برگزاری همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای در یزد

همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای با موضوع شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید روزهای 14 و 15 آذر در یزد برگزار شد. دبیر علمی همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای بهرام احمدی بود و پس از ارائه فراخوان این همایش، علاقه‌مندان چکیده‌ مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کردند و درنهایت ۲۰ مقاله انتخاب شد. همچنین برای افزایش استاندارد این همایش از سخنرانان برتر کشور دعوت شد در پنل‌های مختلف حضور پیدا کنند.

این همایش با مشارکت مراکز مختلف علمی و دانشگاهی برگزار شد و کمیته علمی با حضور نمایندگانی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه هنرهای زیبا تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه شاهد، دانشگاه هنر اصفهان، فرهنگستان هنر و انجمن نقاشان تشکیل شد.

برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ با حضور اساتید برجسته در دو روز قبل از برگزاری مراسم اختتامیه هم ازجمله برنامه‌هایی بود که در راستای افزایش کیفیت این همایش در نظر گرفته شد. برای معرفی هنرمندان یزدی، بین پنل‌های تخصصی از هنرمندان یزدی دعوت شد که آثار خود را معرفی کنند.

کارگاه آموزشی هنرهای جدید در محیط شهری، با حضور دکتر احمد نادعلیان در قالب شصت و یکمین جشنواره هنر محیطی ایران از سری برنامه‌های جنبی نخستین همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای بود که روز سه‌شنبه ١٢ آذرماه در تیمچه مرتاض دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد آغاز شد و به‌صورت عملی در گنجینه فرهنگ و هنر و بافت تاریخی یزد ادامه یافت. شرکت‌کنندگان در این کارگاه بر اساس پتانسیل‌ها و وسایل موجود به خلق آثار هنری پرداختند.

دومین رویداد جنبی این همایش عصر روز چهارشنبه 13 آذرماه در گنجینه فرهنگ و هنر یزد برگزار شد. در کارگاه نقش یزد (آشنایی با خط کوفی بنایی و پیوند آن با هنرهای جدید) دکتر سیده موژان آیت‌اللهی ضمن ارائه تاریخچه‌ای از خط کوفی و انواع آن، به کارکردهای مختلف این خط و ورود آن به دیگر هنرها اشاره کرد. آیت‌اللهی هدف اصلی از برگزاری این کارگاه را آشنایی بیشتر هنرجویان و علاقه‌مندان با خطوط کوفی بنایی و حفظ این خطوط عنوان کرد و گفت: متاسفانه در طی سال‌ها که استادکاران از دنیا رفته‌اند گویی دانش آن‌ها نیز رفته است. اگر تلاش نکنیم این دانش را دوباره احیا کنیم چه‌بسا نسل‌های بعد هیچ علم و ایده‌ای درباره‌ی این خطوط نداشته باشند.

در بخش عملی کارگاه مواد یکسانی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا آنها با خلاقیت خودشان به طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی برسند. وجه تشابه همه این طرح‌ها استفاده از کلمه «یزد» بود.

بازدید از نتایج این ورک‌شاپ‌ها نیز طی روزهای ١۴ و ١۵ آذرماه هم‌زمان با برگزاری نخستین همایش ملی شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید سایه‌های فیروزه‌ای انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در آیین اختتامیه این رویداد با اشاره به تصمیم انتشار کتابی از آثار و رخدادهای این همایش گفت: ثبت بافت تاریخی یزد یک اتفاق خوب و تاریخی برای یزد بود و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد خود مردم یزد و بعد مردم جهان به این ظرفیت بزرگ دست پیدا کنند همین کارهای آَشنایی زدایانه‌ای بود که در شکل‌های مختلف صورت گرفت. وقتی فعالیت‌های زیبا و چشم‌نوازی در قالب کارهای هنرهای جدید در بافت‌های تاریخی صورت گرفت، باعث شد که مردم یزد حس کنند که این بافت ارزشمند است و نباید آن را ویران کنند و آن را از موج ویرانی که چند سال پیش به راه افتاد تا آپارتمان‌سازی انجام گیرد، به این معناست که این هنر چقدر ظرفیت دارد که بتواند ناشناخته‌ها را برای مردم به ظهور برساند.