انجمن صنفی هنرمندان موسیقی منتشر کرد

نامه درخواست حذف قانون 10درصد 

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران که در اسفندماه سال گذشته به‌عنوان اولین صدای معترض به قانون اخذ 10 درصد از بلیت‌فروشی کنسرت‌ها نامه اعتراضی منتشر کرده بود؛ در ادامه پیگیری‌ها به‌منظور حذف این قانون ناصواب، متن نامه این نهاد صنفی به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را که در تاریخ یازدهم مهرماه نگاشته شده، جهت اطلاع‌رسانی از وضعیت پیگیری حقوق مادی و معنوی موزیسین‌ها که بر عهده این نهاد صنفی است در اختیار رسانه‌ها قرارداد. امید است با پیگیری‌های صورت گرفته این نهاد صنفی، در برنامه بودجه سال آینده قانون موسوم به اخذ 10 درصد که به ضرر موزیسین‌ها بود از آن حذف‌شده باشد. 

متن این نامه که رونوشت آن به کمیسیون فرهنگی مجلس و وزیر ارشاد، معاون هنری ارشاد و رئیس دفتر موسیقی نیز رونوشت شده بدین شرح است:

جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت

رئیس محترم سازمان برنامه‌وبودجه کشور

با سلام و آرزوی توفیق

احتراماً، آن‌گونه که مستحضرید، سال گذشته، طرحی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان « اخذ ۱۰ درصد از فروش بلیت کلیه اجراهای موسیقی در کلان‌شهر‌های کشور» به مجلس ارائه و در لایحه بودجه سال ‌جاری کشور  قرار گرفت.

این طرح به دلیل عدم طی روال معمول کارشناسی و مشاوره با دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ، هنر و موسیقی، اعتراض و انتقاد تقریباً تمامی موسیقی‌دانان، دست‌اندرکاران این حوزه، نهادهای صنفی و حتا بسیاری از مدیران مرتبط در بدنه دولت را برانگیخت. بیانیه‌های نهاد‌های صنفی، اعتراض‌های مدیران فرهنگی که در مقطعی به استعفای مدیرکل دفتر موسیقی نیز منجر شد، اعلام برائت معاونت هنری ارشاد در ارائه این طرح و نظر منفی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تلاش ایشان در لغو این بند از لایحه بودجه ازجمله این واکنش‌ها بود.

 هم‌زمان بسیاری از اهالی موسیقی‌ نیز به  آن اعتراض کردند که مهم‌ترین نمود آن نامه‌ای سرگشاده با حدود ۲۰۰۰ امضا از هنرمندان برجسته حوزه موسیقی کشور بود که برخی از این مدارک  به پیوست است.

این واکنش‌ها نشان داد که این طرح به شکلی حیات و موجودیت هنر موسیقی به‌ویژه بخش غیرتجاری آن را هدف گرفته که جای هیچ‌گونه توجیهی برای ادامه اجرای آن باقی نمی‌گذارد.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی نیز بر اساس رسالت ذاتی خود، از ابتدای انتشار خبر تصویب این بند با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تهیه و ارائه چنین طرحِ مغایر با مصالح اهالی موسیقی و همچنین فرهنگ و هنر کهن کشور، اعتراض کرد و تا به امروز و با جدیت، پیگیر لغو این قانون ضد فرهنگی بوده ‌است. 

انجمن در این راستا تاکنون جلسات متعددی را با هنرمندان و دست‌اندرکاران حوزه موسیقی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کرده است. نتیجه این تلاش‌ها و بررسی‌های کارشناسانه دقیق و همفکری با اهالی موسیقی، دست‌‌‌اندرکاران این حوزه و نمایندگان صنفی جامعه موسیقی لزوم لغو قانون مذکور در اسرع وقت است. 

لذا خواهشمندیم بنا بر اختیارات و وظایف سازمان محترم برنامه‌وبودجه کشور و مصلحت فرهنگ و هنر این مرزوبوم مقرر فرمایید تا این مصوبه از لایحه بودجه کشور حذف شود.

محمد اطیابی، رئیس هیات مدیره