مجید قناد و جزئیات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 

نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ظهر امروز با حضور مجید قناد، دبیر جشنواره، احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و مهدی قلعه، دبیر اجرایی جشنواره، در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست مجید قناد از  حل و فصل کم و کسری‌ها با کمک مدیران گفت و بدین مسأله اشاره کرد که آثار در بخش‌هایی چون خردسال و خیابانی افزایش یافته است. او گفت به سبب برگزاری مسابقه دانش‌آموزی، آموزش و پرورش امسال جشنواره را همراهی کرده است. مجید قناد مدعی شد همه بخش‌ها وضعیت خوبی دارند. او در بخشی از صحبت‌هایش متذکر شد: «این بچه‌ها آینده تئاتر هستند و در آینده وارد جشنواره فجر می‌شوند. جشنواره کودک کمتر از جشنواره فجر نیست. هم و غم همه عزیزان رشد این بچه‌ها هست. تلاش کردیم فشار را از روی کارگردانان برداشته شود. ما این فرصت را دادیم که در حوزه متن ضعف آثار در حوزه کارگردانی حل و فصل شود.» مهدی قلعه، در مقام دبیر اجرایی جشنواره، نکاتی درباره جشنواره را بیان کرد. وی با اشاره به اینکه در فراخوان جشنواره از شعار «کودک، تئاتر، محیط‌زیست» استفاده شده است، اعلام کرد سازمان محیط زیست از چهار کار حامی محیط‌زیست در همدان حمایت خواهد کرد. 

قلعه درباره هیئت‌های انتخاب گفت: «داورها را با ترکیبی شهرستانی انتخاب کردیم و این پراکندگی برای کاهش حرف و حدیث بوده و داوری نهایی هم بدین منوال با حضور هنرمندان شهرستانی خواهد بود.»  وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت 100 کار از سراسر جهان درخواست حضور در جشنواره را داده‌اند که از این میان آثاری از کشورهای فرانسه و ایتالیا، اسپانیا،آرژانتین، تاجیکستان بلژیک در جشنواره حاضر می‌شوند و کارگاه‌هایی توسط مدرسانی از استرالیا و ایتالیا و الجزایر برگزار می‌شود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» آبان‌ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود.

    

وعده‌هایی برای برپایی بازار هنرهای نمایشی

 نشست هم‌‍‌اندیشی پنجمین بازار بین‌المللی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و مهرداد رایانی مخصوص در این نشست از ایجاد فرصت ارائه آثار توسط ۴۸ گروه نمایشی در ایام برگزاری بازار و لزوم ثبت نام تا ۳۰ آذر ماه  خبر داد.

وی افزود: در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران را برگزار خواهیم کرد. امیدواریم با حضور پروموتورها، مدیران کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان تئاتر، فرصت مناسبی را برای عرضه‌داشت تئاتر ایران به هنرمندان خارجی و ارائه قابلیت‌های تئاتر ایران برای حضور در جشنواره‌های خارجی تجربه کنیم. فراخوان این رویداد نیز از طریق سایت جشنواره منتشر شده است. پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران نیز همزمان با جشنواره ‌۱۳ تا ۱۷ بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در آن سی‌ام آذر ماه امسال اعلام شده است. سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند برگزار می‌شود.