نمایش‌های سنتی در خطر هستند

نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی چهاردهم مردادماه در عمارت کاظمی واقع در محله امامزاده یحیی در اودلاجان برگزار شد. در این مراسم داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر این رویداد هنری در ابتدای این نشست بیان کرد: «زمانی افرادی به من می‌گفتند در این قبر مرده‌ای نیست و بی‌خود بالای سر آن گریه نکن! ای کاش دوستانی که این حرف را می‌زدند امروز بودند تا ببینند حدود ۵۰۰ تقاضا داشته‌ایم.» او افزود: « اگر در این ۳۰ سال امکاناتی را که درخواست کرده‌ بودیم به ما می‌دادند الان تمام ایران را تسخیر کرده بودیم ولی با وجود این کاستی‌ها استقبال مردم فراوان است زیرا این جشنواره ریشه‌های مردمی دارد.» محمدحسین ناصربخت، قائم‌مقام جشنواره نیز در این نشست گفت: «نقالی به عنوان میراث در خطر ثبت شده است. این خطر برای تعزیه و نقالی هم وجود دارد. این نمایش‌ها به تجربه‌های پیشینیان وابسته است. 

    

مجتمع حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه گشایش یافت

مجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه با حضور وزیر ارشاد و سخنگوی قوه قضاییه گشایش یافت.  پس از تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیار ظهر امروز با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه،  مجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه با عنوان مجتمع شماره 35 گشایش یافت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ نباید ضلعی از زندگی باشد، بلکه این حوزه با تمام اجزای زندگی اجتماعی در هم آمیخته است و اگر این حو‌زه پر توان، آرام و خلاق باشد قطعا در سایر بخش های زندگی اثرات خود را خواهد گذاشت. صالحی با اشاره به گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه یادآور شد: برای گشایش این شورا از سال‌های گذشته گفت‌و‌گو‌های مختلفی با همکاران قوه قضائیه داشته‌ایم تا ساختارسازی‌ها و مناسبت‌های اهالی فرهنگ و قوه قضائیه صریح‌تر شود. 

    

ارجحیت نام نمایشنامه‌نویسان در اقلام تبلیغاتی

اداره کل هنرهای نمایشی در حالی نام نویسنده در اقلام تبلیغاتی را نسبت به دیگر موارد ارجح دانسته که هنوز مشخص نیست کف دستمزد نمایشنامه‌نویس در ایران چقدر است. سالیان سال یکی از نزاع‌های میان کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان استقرار نام آنان روی اقلام تبلیغاتی بوده و هست. دعواهای درون‌گروهی که منجر به اختلافات و حتی از هم پاشیدن رفاقت‌ها شده است. نزاعی که حتی منجر به حذف نام نویسنده از اثر و تصرف آن توسط کارگردان شده است.  شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی مقرر کرده است که در اطلاع رسانی، پوستر، بروشور و تمامی اقلام تبلیغی آثار نمایشی نام نویسنده و یا مترجم اثر مقدم بر سایر عناصر درج شود. به عبارتی نویسنده متن بر کارگردان نیز ارجح است.