به تازگی ویدیوی بازداشت ثریا رضایی، مدیر توسعه شرکت مایکت که همراه با تهدید و تحقیر و بی‌احترامی بود، بار دیگر کاربران را آزرده کرد. یک دکترای حقوق عمومی متخصص حقوق اساسی ایران درباره ایرادهای حقوقی وارده به این نوع بازداشت و نحوه برخورد با متهم گفت: کل محتوای این فیلم غیراخلاقی، غیر قانونی و مجرمانه است. آن خانم می تواند علیه کسی که این فیلم را تولید و منتشرکرده اعلام جرم و شکایت بکند و مقام قضایی باید رسیدگی بکند.

حسین بیات در گفت‌وگو با سایت دیده بان ایران افزود: ویدیو را دیده‌ایم که ابتدا با نشان دادن توییت‌های این خانم که خطاب به آقای رادان صحبت کرده و بعد صحنه بازداشت پخش می‌شود. تصویربردار با صدای رعب‌آور به فرد بازداشت شده می‌گوید که رادان تو را آدم حساب نمی‌کند!

عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق اساسی ایران با بیان اینکه در اصول متعددی از قانون اساسی ضرورت توجه به کرامت و ارزش والای انسان مورد توجه قرار گرفته است؛ گفت: من از محتوای توییت‌ها دفاع و درباره آن‌ها قضاوتی نمی‌کنم صرف نظر از محتوای مجرمانه یا عدم محتوای مجرمانه، این اشخاص توییت‌ها را مبنای توهین و تحقیر این خانم قرار می‌دهند. صدای رعب آور آن شخص هم که قبلا در کلیپ‌هایی دیده بودیم که در خیابان‌ها به دختران جوانی که حجابشان شکل دیگری است را خطاب قرار می‌دهند که شمایی اجازه می‌دهید که دیگران به حریمتان تجاوز کنند. در این مورد هم شخص شروع به رجز خوانی می‌کند که تو درباره رادان حرفی زده بودی اما رادان تو را آدم حساب نمی‌کند.

وکیل پایه یک دادگستری این کلیپ را مشخصاً جانبدارانه دانست و گفت: این کلیپ توسط کسانی که احتمالا خود را منتسب به فرمانده نیروی انتظامی می‌دانند تهیه شده است و محتوا تلاش ضابط را برای تحقیر این متهم نشان می‌دهد. این کار بدون هیچ تردیدی خلاف قانون است. اصل چهلم می‌گوید که هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله ضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی، قرار دهد. این هیچکس شامل حال مقامات نیروی انتظامی ضابطین دادگستری، دستگاه‌های دولتی و کارگزاران نظام سیاسی هم می‌شود.

احضار باید با احضاریه صورت بگیرد

بیات گفت: وقتی متهم بازداشت شد براساس قانون از همه حقوق انسانی خود برخوردار است و صرف ارتکاب جرم او را در معرض تعدی مجرمانه مضاعف یا تحقیر قرار نمی‌دهد. در آیین دادرسی کیفری هم احضار و تحقیق از متهم واجد چارچوب‌های مشخص و معینی است. اصل صدوشصت‌و‌هشت آیین دادرسی کیفری می‌گوید بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام کسی را به عنوان متهم احضار و یا جلب نماید. بنابراین دلیل کافی برای توجه اتهام باید وجود داشته باشد. احضار متهم باید با احضاریه و در چهارچوب ضوابط به عمل بیاید. مشخصات آن هم از جمله ساعت حضور، مکان حضور، علت احضار و نتیجه

عدم حضور قید شود.

این کلیپ‌ها مبنای قانونی ندارند

عضو هیأت مدیره انجمن علمی حقوق اساسی ایران معتقد است: در این حوزه قانون کاملا روشن است و هیچ ابهامی ندارد. کسانی که مرتکب تولید و انتشار این فیلم‌ها می‌شوند اساسا دغدغه قانون ندارند. این‌ها با علم و اطلاع از آنچه قانونگذار تحت عنوان تحقیر و تهدید و تسخیر متهم، ناروا و ممنوع کرده مبادرت به تهیه چنین کلیپ‌هایی می‌کنند. هدفشان هم ایجاد رعب و وحشت است. اگر نه تهیه چنین کلیپ‌هایی با چنین مضامینی با تغییر صدا و استفاده از جلوه‌های کامپیوتری مبنای قانونی ندارد.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: شخص فرمانده نیروی انتظامی باید درباره این کلیپ اظهارنظر کند و فردی که مرتکب چنین سوال و جواب غیرقانونی شده است را مواخذه کرده و باید با او برخورد کند و برای مردم هم روشنگری بکند که من از تهیه و انتشار چنین کلیپی دفاع نمی‌کنم. متهمی درست یا غلط اظهار نظری درباره من کرده است و منم مثل سایر آحاد مردم اگر اعتراضی دارم شکایت می‌کنم.  ذیل اصل یکصد و هفت قانون اساسی رهبر جمهوری اسلامی با سایر آحاد ملت برابر انگاشته شده است؛ فرمانده نیروی انتظامی که جای خود دارد. آقای رادان باید اظهار نظر بکند که اگر هم این خانم مرتکب جرم شده باید در چهارچوب قانون به آن رسیدگی شود. حتی من پیشنهاد می‌کنم ایشان صراحتا اعلام کند که شکایتی ندارم که شاعبه کینه توزی و عداوت شخصی در این مورد برطرف شود.