ابوالقاسم طالبی، در برنامه هفت تلویزیون مهمان بهروز افخمی بود و جملاتی را علیه زنان سینمای ایران بر زبان راند که جنجال‌آفرین شد.

طالبی، با لحنی تمسخرآمیز و قابل تأمل از رابطه «یائسگی» زنان سینماگر ایرانی و تبدیل شدن آن‌ها به معترض نهاد‌های رسمی سخن گفت و تأکید کرد: «انگار بعضی از زنان سلبریتی یائسه شدن را تقصیر جمهوری اسلامی می‌دانند. تا سنشان از ۵۰ سال بالاتر می‌رود، روسری خود را برمی دارند و به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند... تا دیروز جوان‌تر بودید و روی بورس بودید. خب هرکسی یک دورانی دارد؛ چرا به جمهوری اسلامی فحش می‌دهید؟»

در واکنش به این سخنان، بهروز افخمی (مجری برنامه هفت) نیشخند معناداری می‌زند، تا تایید کرده باشد. این ویدئو یک دقیقه‌ای، واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

بیشتر واکنش‌ها، ویدئو را لبریز از جنسیت‌زدگی، تحقیر و توهین به شأن زنان قلمداد کرده‌اند. تلویزیون ملی قرار است رسالت فرهنگ‌سازی و جامعه‌پذیری صحیح را عهده‌دار باشد پس چرا طالبی وقتی می‌خواهد زنان سینماگر منتقد را مورد عتاب قرار دهد، یکی از دوره‌های طبیعی زندگی زنان را دستاویز قرار می‌دهد.

آن‌چه اتفاق افتاده، جاری شدن خشم از این اظهارات است. به نظر می‌رسد کمتر زن و مردی بوده باشد که از اظهارات طالبی برداشت توهین‌آمیز نکرده باشد.

با گذشت چند روز،‌ هنوز جنجال بر سر سخنان سخیف ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما در برنامه هفت ادامه دارد و هر چه می‌گذرد بر تعداد واکنش‌ها افزوده می‌شود.

 از صداوسیما شکایت می‌کنیم

انجمن بازیگران سینمای ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از اظهارات توهین‌آمیز ابوالقاسم طالبی علیه بازیگران زن سینمای ایران اعلام کرد از صداوسیما بابت پخش این اظهارات شکایت خواهد کرد.

در این بیانیه آمده:‌ «با ابراز انزجار از تحقیر انسانی ریشه‌دار و تمسخر خلقت در یک برنامه زنده تلویزیونی شکایت خود را از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام می‌دارد. فارغ از این که رأی به این شکایت به عدل نزدیک باشد یا عناد، تا آخرین حد امکان برای احقاق حقوق انسانی خود پی‌گیر خواهیم بود.»

طالبی: حرف بدی نزدم، شکایت می‌کنم

کارگردان سینما که در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوع «یائسگی» زنان سینماگر معترض به آنان توهین کرده بود، در واکنش به موج گسترده انتقادها و اعتراض‌ها از موضوع خود دفاع کرد و گفت از رسانه‌هایی که با تیتر دروغ و افترا فضاسازی ایجاد کرده‌اند، شکایت می‌کند.

وی درگفت‌وگو با «شبکه شرق» عنوان کرد: «از چهار نفر از افرادی که در فضای مجازی، مطالب بی‌شرمانه ای گفتند و نوشتند شکایت می‌کنم. همچنین از شش رسانه که آن‌ها به واسطه همین گفتگویم در رسانه ملی که با تیتر دروغ و افترا فضاسازی ایجادکرده اند، شکایت خواهم کرد».

کارگردان سینمای ایران درباره چرایی مطرح کردن نوع واژگان علیه زنان گفت: من حرف بدی علیه زنان مطرح نکردم. ظاهرا انتظار هزاران جمله‌ی رکیک از اعضای بعضی انجمن ها، کانون ها و اتحادیه ها طبیعی بوده اما یک واژه پزشکی را از من زشت انگار کرده‌اند لذا بدین وسیله اعلام می‌کنم آری به قول آقای دکتر جبلی بهتر بود واژه دیگری می‌گفتم.

حمایت تلویحی رئیس صداوسیما

از اظهارات طالبی

در واکنش به موج گسترده اعتراض‌ها به این اقدام ابوالقاسم طالبی، رئیس صداوسیما هم به‌طور تلویحی از او دفاع کرد و گفت: «بعضی نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما واکنشی به آن رفتارها و اظهارنظرهایی است که در طول این چند ماه بیان شده بود.»

پیمان جبلی افزود: «بعد از فتنه‌ای که پشت‌سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد»