محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، حذف سروش صحت از اجرای برنامه «کتاب باز» را تایید کرد و این امر را به تصمیم اتاق فکر‌های این شبکه از صدا و سیما نسبت داد.  خوشرو توضیح داد: یک برنامه، مجموعه‌ای از عوامل را شامل می‌شود. آقای صحت هم در چند فصل از برنامه حضور داشتند و زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیز در فضای آثار نمایشی مشغول کار هستند.

مصطفی داننده، در عصریران در این مورد نوشت:

گویا عمر حضور سروش صحت در برنامه محترم «کتاب باز» به پایان رسیده است و او به جرم روشنفکر بودن دیگر حق اجرای این برنامه را ندارد. شنیدن این خبر درگوشی از اهالی رسانه البته زیاد عجیب نیست؛ این رسم صداوسیماست که در خروج را به آدم‌های محبوب و مقبول نشان دهد.

کدام برنامه را با محوریت کتاب سراغ داشتید که مردم پای آن بنشینند و به حرف‌های مهمان‌ها گوش کنند. چقدر افراد بعد از دیدن این برنامه به کتاب علاقه‌مند شدند. برنامه صداوسیما فعلا قدرت دادن به افرادی خاص است. بهره‌گیری از مجری‌هایی که نزدیکی زیادی به یک تفکر سیاسی که در سپهر سیاست ایران به تندروی معروف هستند به خوبی حکایت از این معنا دارد.

البته بماند که تلویزیون فعلا رقابت با ماهواره را در پخش آگهی بین برنامه‌ها می‌بیند. هر کسی آگهی بیشتر پخش کند، برنده است.