مستند «طاعون قرن» ساخته محمد عبدی‌زاده درباره برخورد بعضی مسئولان با موضوع کروناست.

به گزارش ایلنا، محمد عبدی‌زاده کارگردان مستند «طاعون قرن» که در بخش کرونای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این فیلم گفت: «طاعون قرن» درباره پنهان‌کاری‌ها و بی‌مسئولیتیِ بعضی مسئولان در مواجهه با کرونا است. در این فیلم ادای احترامی به کادر درمان کردیم که همچون سرباز در مقابل این ویروس جنگیدند. حین ساخت فیلم خواسته یا ناخواسته دچار ممیزی‌هایی شدیم اما همچنان با فیلمی چالشی روبه‌رو هستیم.

او درباره نام فیلم تاکید کرد: از آنجایی که ویروس کرونا مسافری از کشور چین بود و این کشور در دادن اطلاعات به دیگر کشورها پنهان‌کاری کرد، پیشنهاد من این بود که نام فیلم «طاعون چین» باشد اما با آن موافقت نشد.

کارگردان مستند «بعد از این سه ماه» درباره مشکلات و چالش‌هایی که حین ساخت فیلم با آن‌ها همراه بوده است، بیان کرد: زمان ساخت فیلم اطلاعات درستی به کسانی که با آن‌ها کار می‌کنم، نمی‌دهم. «طاعون قرن» در ۲ بخش ساخته شد؛ بخش اول بیماران کرونایی، کادر درمان و پزشکان بودند که لزومی نداشت اطلاعات درستی به آن‌ها بدهیم، البته هدف ما نمایش تلاش آن‌ها بود. بخش دیگر صحبت با مسئولان و مدیران متولی امور کرونا بود که باید در موقعیت قرارشان می‌دادیم، برخی از آن‌ها آنقدر شجاع بودند که به این پنهان‌کاری اذعان داشتند و برخی دیگر اعتقاد داشتند که نباید این موضوع را سیاسی کنیم و درباره آن فیلم بسازیم.عبدی‌زاده با اشاره به اینکه تنها یک لوکیشن از فیلم «طاعون قرن» خارج از بیمارستان است درباره شیوه ساخت این مستند مطرح کرد: مستند «طاعون قرن» موضوع‌محور است و به همین دلیل با مصاحبه و تصاویر تنیده است، حس و حال بیماران، پرستاران و کادر درمان را در این فیلم شاهد خواهیم بود.

عبدی‌زاده درباره ظرفیت موضوع کرونا برای ساخت فیلم‌های مختلف عنوان کرد: موضوع کرونا همچون جنگ جهانی دوم و دوران دفاع مقدس ظرفیت ساخت آثار را دارد، اما به این مساله بستگی دارد که از چه منظری به آن بپردازیم؛ فیلمسازانی وجود دارند که تنها می‌خواهند فیلم را برای شعاردهی بسازند اما از طرف دیگر فیلم‌هایی را نیز می‌توان ساخت که علاوه بر نمایش تلاش تمام کسانی که در این عرصه می‌جنگند، نگاهی انتقادی داشته باشند. مستندساز نوری به تاریکی می‌تاباند و باید با جسارت خود حقیقت محض را نمایان کند.این فیلمساز در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» نمایش تلاش همه مستندسازان است و اگر آثارمان در آن به نمایش درنیاید ناراحت می‌شویم چراکه متولی‌ برای حمایت حرفه‌ای از سینمای مستند وجود ندارد و تنها هدف مستندساز نیز نمایش اثرش است.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از فردا ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.