علیرضا بخشی استوار

16 اثر از پردیس شفیعیون با عنوان «خاطرات سرد» این روزها در گالری شکوه روی دیوار رفته است. شفیعیون دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه سوره در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس است. او تاکنون سه نمایشگاه انفرادی داشته است که اوپن استدیوی او در سیته اینترنشنال دزارت پاریس در سال 1396 یکی از نمایشگاه‌های مهم این هنرمند بوده است. او جدای از نمایشگاه‌های انفرادی در بیش از 20 نمایشگاه گروهی نیز حضور داشته و به نگارش نقد و پژوهش در حوزه هنرهای تجسمی هم مشغول است. آثاری که این روزها از او در گالری شکوه روی دیوار رفته، رابطه تنگاتنگی با عنوانی دارد که برای این نمایشگاه انتخاب شده است.

تکنیک آثار شفیعیون میکس مدیا روی بوم است و قطع آثار او نیز بزرگ هستند که همین اتفاق نیز در رابطه صحیحی با مفهوم آثارش قرار دارد. در پس‌زمینه آثار این هنرمند پرتره‌ها و گاهی ابژه‌هایی نمود دارند؛ اما این پرتره‌ها و ابژه‌ها در زیر لایه‌هایی از رنگ و بافت پنهان شده‌اند. هر تابلوی این هنرمند شبیه به قطعه‌ای تاریخی است که انگار سال‌ها در پس خروارها خاک و در میان ویرانه‌ای آسیب دیده است.

سطح مخدوشی که در آثار شفیعیون به وجود آمده قابل ترمیم نیست. مانند خاطراتی که در ذهن هر فردی وجود دارد و دستیابی به آن خاطرات به شکل واضح و روشن ممکن نیست.

تصاویر شفیعیون به دلیل زنگاری که روی آن نقش بسته است از لطافت تهی شده‌اند. اگر چه کاراکترهای درون هر قاب در حال خندیدن یا هر عمل دیگری باشند اما انگار خشمی حاصل از مرور زمان روی آنها را گرفته و دسترسی به آنچه درون قاب رویت‌پذیر است را غیرممکن کرده است.

هنرمند دست روی یک سوژه یا موقعیت مشخص نگذاشته است و با تغییر فضای هر اثر گستره وسیع‌تری از این انهدام و یا زوال تدریجی خاطرات را برای ما به تصویر درآورده است. حتی اگر شفیعیون در تابلویی از رنگ‌های روشن و یا شادتری مثل آبی یا قرمز استفاده کرده است ما این گرد و لایه‌ای که روی تصاویر درون قاب هست را همچنان لمس می‌کنیم. در واقع این نشان‌دهنده فروپاشی همه جوره احساسات است. احساساتی که نمی‌تواند خود را از دورن خاطرات گمشده یا کمرنگ‌شده رها کند و مجبور است تا به شکلی همیشگی در آنجا ساکن باشد.

در نهایت شفیعیون با تخریب خاطرات انگار اهمیت لحظه‌ها را برای ما نمایان می‌کند. او کوتاه بودن عمر لحظه‌ها را در پس این قاب‌های زنگاربسته به ما یادآوری می‌کند و به نوعی با خاطرات سردی که مرور می‌شود ما را به توجه به لحاظت اکنون و پیش‌رو ترغیب می‌کند. نمایشگاه آثار این هنرمند تا 16 آذر ماه در گالری شکوه برقرار است.