شناخته‌شده‌ترین نوع گردشگری، گردشگری تفریحی است که مسافر یا توریست برای تفریح و کسب آرامش اقدام به سفری آرام می‌کند تا آرامش از دست رفته خود بر اثر زندگی ماشینی و شهرنشینی را باز یابد. اما این روزها ذائقه گردشگران دچار تغییر و تحول شده و جمعیت جوان گردشگری اغلب به دنبال محرک های مهیج بوده و به دلیل کسب تجربه هیجان به سمت سفرهای ماجراجویانه کشیده شده اند.

گردشگری ماجراجویانه شامل سفرهایی با هدف خاص برای کاوش تجربیات جدید است. که اغلب، شامل ریسک کردن یا کنترل خطر همراه با چالش شخصی، در یک محیط طبیعی یا عجیب و غریب است. گردشگری ماجراجویانه علاوه بر همپوشانی هایش با گردشگری ورزشی، مستقیما با طبیعت در ارتباط است پس گردشگر ماجراجو را نیز طبیعتگرد می توان خواند. از آنجایی که جمعیت جوان گردشگر در ایران رو به افزایش است و به علت گرانی بی‌سابقه تورهای خارجی بسیاری از آنان به دنبال تجربه هیجان در داخل ایران هستند. رفتینگ یا همان قایق سواری در رودهای خروشان، غواصی، دره نوردی، صخره نوردی، پرواز با پاراگلایدر و اسکی خارج از پیست از انواع فعالیت های ماجراجویانه محسوب می شوند که گردشگران جوان زیادی برای کسب هیجان و تجربه آدرنالین در سرتاسر دنیا به سمت آنها روی آورده اند.

پس از واکسیناسیون همگانی و از سر گیری سفرها با توجه به مقاصد هیجان‌انگیز ایران در جلب توریست ماجراجویی به نظر می‌رسد لازم باشد تا مسئولان به این طفل نوپای صنعت توریسم در ایران توجه بیشتری کرده و دست‌اندرکاران مربوطه با تمرکز بر این نوع سفرها و با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم در کشور، این نوع گردشگری را رواج داده و به آن رونق ببخشند.