نمایشگاه آثار حجمی سارا توانا با عنوان «انسان بودن» در گالری پروژه‌های آران برپاست.

توانا در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این آثار در طول چند سال شکل گرفته و اجزای آن جدا جدا ساخته شده‌اند. برایم اهمیت داشت که این قطعات به چه شکلی در فضا چیدمان می‌شوند و به همین دلیل آن‌ها را به گونه‌ای ساختم که قابل تفکیک و در عین حال به هم مرتبط باشند. پایه این کارها پاپیه‌ماشه است اما برای اینکه حالت صیقلی روی آن‌ها به وجود آورم موادی را به کار اضافه می‌کنم تا به این فرم نهایی دست پیدا کنم.

توانا ادامه داد: ایده اولیه این مجموعه از داستان «زوال فرشته» اثر یوکیو می‌شیما آمده است. در بخشی از این داستان درباره یک موش صحبت می‌شود که تصور می‌کند گربه است. یک روز موش با گربه‌ای روبرو شد که می‌خواست او را بخورد، اما موش به گربه گفت تو نمی‌توانی مرا بخوری چون من یک گربه هستم، هر چند ممکن است شکل و شمایلم به گربه‌ها نخورد. اما گربه شروع به خوردن او کرد و موش درون تشت لباسشویی که پر از آب و صابون بود پرید و خودش را غرق کرد.

 این هنرمند افزود: من سعی کردم این مفهوم را گسترده‌تر کنم و بگویم اگر حیوانات بخواهند به عنوان انسان شناخته شده و وارد دنیای انسان‌ها شوند چه می‌شود.  سارا توانا در ادامه گفت: چیدمان میز و جوجه‌ها بخش اصلی نمایشگاه و نشان دهنده همان ایده اصلی کار است.

 این ایده در سالن‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند و با دنیایی مواجه می‌شویم که چندان حیوانی نیست و بیشتر انسانها را در آن می‌بینیم، اما انسان‌هایی ناقص، سر بریده، بدون پا و... . آدم‌ها وقتی می‌خواهند به اجتماع دیگری بروند می‌دانند که ممکن است در آنجا قبول نشوند، با این حال می‌پذیریند که باید بهایی بپردازند تا در این مسیر به جلو روند.