ساری و اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ انتخاب  شدند.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری، معاون گردشگری، در وبینار بزرگداشت انتخاب شهر «دوشنبه» در کشور تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر ضرورت توسعه همکاری‌های گردشگری در سطح منطقه و کشورهای همسایه تاکید کرد.

او همچنین در کنفرانس جانبی تخصصی «گردشگری کشاورزی» که در این وبینار برگزار شد، گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و بررسی رفتارشناسی گردشگران، ارتباطات گردشگری در ایام پساکرونا به صورت منطقه‌ای و با کشورهای همسایه انجام خواهد پذیرفت، از این رو با توجه به این‌که در دوران پساکرونا کشورهای همسایه و منطقه‌ای اهمیت بیش از پیش پیدا خواهند کرد، لذا بر تمرکز توسعه همکاری‌های گردشگری کشورهای اکو به صورت منطقه‌ای تاکید می‌شود.

تیموری همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری کشور در شرایط کرونا، به تشریح اقدامات مربوط به آمادگی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در ایام پساکرونا پرداخت و گزارش کاملی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه گردشگری کشاورزی را مطرح کرد.    

او یادآور شد: این نشست در ادامه توافق‌هایی است که سال ۹۸ در پی سفر وزیر گردشگری جمهوری اسلامی ایران  به کشور تاجیکستان صورت گرفت و پیرو آن، شهر دوشنبه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، و شهر ساری در سال ۲۰۲۲ و شهر اردبیل برای سال ۲۰۲۳ از سوی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان پایتخت‌های گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو  انتخاب شدند.

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز در این کنفرانس با ارائه تجربیات گردشگری کشاورزی در ایران، به معرفی مزرعه‌های گردشگری کشورمان در استان‌های تهران، البرز، گلستان، اردبیل و سایر استان‌ها پرداخت.

او همچنین بر اهمیت گردشگری طبیعت‌محور در زمان کرونا و پساکرونا تاکید کرد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و دیگر مقامات کشورهای عضو اکو نیز درباره موضوع این کنفرانس و انتخاب شهر دوشنبه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو سخنرانی کردند.

سازمان همکاری اقتصادی(اکو) با دارا بودن ۱۰ عضو از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان

 با هدف تاسیس گسترش تجارت درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، تنها سازمان بین‌المللی به‌شمار می‌آید که دبیرخانه آن در ایران واقع است.