در واپسین روزهای هفته گذشته یک خبر با موضوعیت تئاتر بخش مهمی از فضای مجازی را به خود اختصاص داد. حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری موجب جنجال می‌شود؛ اما برخلاف گذشته این رویداد با واکنش سریع حوزه هنری رقم می‌خورد. سیدحسام حسینی، مدیر روابط عمومی و امور رسانه‌های حوزه هنری در مصاحبه با خبرگزاری مهر و مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود تعطیلی رشته تئاتر را موقتی دانست و اعلام کرد هنرستان نیاز به بازنگری دارد. طبق گفته‌های وی با فراگیری بیماری کرونا، سطح ثبت‌نام هنرجویان کاهش یافته است و امکان برپایی کلاس‌ها نیز وجود ندارد.

هنرستان دخترانه سوره در خیابان طالقانی تنها مکان آموزش تئاتر در مقطع متوسطه به حساب می‌آید. بخش مهمی از معترضان حذف این رشته را برابر با حذف دختران از هنر دانستند؛ اما مسئولان حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار توسعه ایرانی این موضوع را تکذیب می‌کنند. پیش از این هم دو هنرستان دیگر سوره به سبب مشکلات مالی تعطیل شده‌اند. به گفته مسئولان حوزه هنری هزینه نگهداری هنرستان سوره بالاست و با توجه به ثبت‌نام‌ها و بودجه موجود حفظ هنرستان مشکل است. از سوی دیگر کیفیت آموزش در این هنرستان نیز مطلوب متولیان حوزه هنری نیست. این مسأله در نوشتار سیدحسام حسینی نیز تکرار شده است.

از سوی دیگر این پرسش توسط برخی فعالان فرهنگی مطرح شده است که چرا جز هنرستان سوره، فضای آموزش دیگر برای تدریس تئاتر به دختران وجود ندارد. به نظر می‌رسد مشکل اصلی در این موضوع انسداد و عدم‌همراهی وزارت ارشاد در ارائه مجوز برای تأسیس هنرستان‌های حوزه تئاتر است. این مشکل در حوزه موسیقی نیز وجود دارد. هنرستان‌های موجود در حوزه موسیقی و تئاتر متعلق به دولت است.

یکی از متقاضیان تأسیس هنرستان می‌گوید سال‌هاست درخواستش برای تأسیس هنرستانی دربرگیرنده رشته‌های موسیقی و تئاتر توسط ارشاد تأیید نشده است. متولی این مجوز علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. آقای صفی‌پور مدیر سابق بنیاد رودکی است و اسفند 1398 سمت خود را به آقای مهدی افضلی سپرد. نکته جالب‌توجه در این مسیر تشکیل انجمن مؤسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری با مدیریت مهدی افضلی در بنیاد رودکی است. هیئت‌مدیره این انجمن شامل مهدی افضلی، حسین مسافرآستانه، علی متقیان، اصغر همت، احسان آقایی، سید محمد عمرانی و علیرضا مسگرخویی است.

به نظر می‌رسد تضاد منافع در آموزش هنر یکی از عوامل عدم‌تشکیل هنرستان‌هایی با موضوع هنر در کشور است. وظیفه‌ای که به تنهایی بر دوش حوزه هنری سنگینی می‌کند و به واسطه آموزشگاه‌های گران‌قیمت برای حوزه هنری فرصت اقتصادی ندارد.