نمایشگاه آثار حجمی فهیمه حیدری با عنوان «تناسب و تباین» در گالری ویستا برگزار ‌شد.

حیدری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ سال است در زمینه صنایع‌دستی فعالیت دارد، گفت: این تجربه‌ها باعث شد مهارت کافی در استفاده از متریال سرامیک پیدا کنم و پس از مدتی شروع به کار در ژانری کردم که به هنر مفهومی یا مجسمه نزدیک نمی‌شود، اما صرفاً صنایع‌دستی هم نیست. حیدری ادامه داد: زیبایی آثار کاربردی همیشه مرا به خود جذب می‌کرد و سال‌های زیادی است که محصول کاربردی تولید می‌کنم، اما ایده اصلی این مجموعه زمانی برایم آغاز شد که خواستم فرم‌های شخصی خود را وارد کارهایم کنم.

حیدری افزود: از دوران مدرن و به ویژه در دوران معاصر، ویژگی هنر در شخصی بودن آن است و دیگر نمی‌توان یک فرهنگ عمومی را برای هر دوره یا موقعیت جغرافیایی تعریف کرد. در دوران گذشته با دیدن یک اثر سفالی دوره تاریخی و مکانی آن قابل تشخیص بود، اما حالا فرم‌ها و سبک کار افراد بسیار شخصی شده است. این سفالگر ادامه داد: شناخت بهتر هنر سفالگری به من اجازه داد بتوانم به فرم‌های شخصی خودم برسم. پرسش اصلی من این بود که به عنوان سفالگر کجای این دنیا ایستاده‌ام و چه کاری می‌توانم انجام دهم که متعلق به خودم باشد.

سرانجام از دو سال پیش با مطالعه روی فرم‌ها، این مجموعه آثار شکل گرفت. حیدری ادامه داد: زمانی که شروع به کار کردم هدفم ساخت مجسمه نبود و نمی‌خواستم از فرم‌های کاربردی فاصله بگیرم. در هنر کهن ما کاربرد در مرحله اول درست کردن چیزها بوده است، ولی من اولویت اصلی را روی فرم قرار دادم و کاربرد اهمیت کمتری داشت.