به دنبال تخریب مجسمه‌های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: مرمت این مجسمه‌ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.

در جریان مرمت شیرهای میدان حر تهران توسط شهرداری، شیرهای میدان تخریب شدند. مرتضی ادیب‌زاده به ایسنا گفت: مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.

او افزود: صبح دیروز(سه‌شنبه چهارم خردادماه) به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

او در مورد میزان تخریب و آسیب واردشده به مجسمه‌های میدان حر تهران گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان پس از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.

پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ـ در ۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ مراتب ثبت پیکره نبرد گرشاسب با اژدها، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ به شماره ۱۴۴۳ به تاریخ ۱۳۹۸/۱۴/۴ را به اضافه قوانین و مصوبات حفاظت و نگهداری از آثار ملی به اطلاع شهرداری منطقه ۱۱ تهران رسانده بود.

تندیس نبرد گرشاسب با اژدها که نشانی از غلبه بر نیروهای اهریمنی است، سال ۱۳۳۹ در میدان باغشاه (حر) قرار گرفت. این تندیس به همراه مجسمه فردوسی از معدود مجسمه‌هایی است که پس از انقلاب آسیب ندید و جابه‌جا نشد.‌ حمید شانس ـ مجسمه‌ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ در این‌باره گفته است: پس از انقلاب بسیاری از مجسمه‌هایی که به نوعی نشان‌دهنده‌ یادبود اتفاقات سیاسی بودند ـ مثل مجسمه‌های یادبود کودتای ۲۸ مرداد ـ از بین رفتند، اما مجسمه‌ «نبرد گرشاسپ با اژدها» به دلیل مضمون کلی آن، که غلبه بر نیروهای اهریمنی است، باقی ماند. البته بهتر است برای حفظ این اثر با استفاده از قالب‌گیری آن را به جنس ماناتری تبدیل کرد.

 شیرهای اطراف اثر مرمت شدند

در همین راستا‌،‌ معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران مرمت اثر «نبرد گرشاسب» که ثبت ملی شده است را تکذیب کرد و گفت: اثر اصلی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده و هیچ تغییری در آن بدون کسب اجازه در این سازمان امکانپذیر نیست و تنها شیرهای اطراف این میدان که دچار تخریب و فرسودگی شده بودند، مرمت شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیو سالار، معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران از نصب شیرهای مرمت شده میدان حر، طی هفته آینده خبر داد و گفت: اثر اصلی میدان حر که همان تندیس نبرد گرشاسب است، یک اثر ملی به شمار می‌رود که توسط سازمان میراث فرهنگی نیز ثبت ملی شده بنابراین هیچ دخل و تصرفی در این اثر انجام نشده است.

او درباره اقدام اصلی انجام شده از سوی سازمان برای مرمت میدان حر، بیان کرد: سازمان زیباسازی هیچ اقدامی درباره مرمت اثر ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی انجام نداده است و قطعا اگر قرار بر انجام اقدام خاصی بود، با سازمان میراث فرهنگی، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری، سازمان زیباسازی شهر تهران، از مرمت مجسمه شیرهای اطراف میدان حر خبر داد و افزود: مجسمه شیرهای اطراف اثر اصلی، ثبت ملی نیستند، قرار گرفتن این تندیس‌ها در معرض فعل و انفعالات جوی و جنس نه چندان پایدار فایبرگلاس به کار رفته در بدنه این آثار، باعث شد که شکل نامناسبی ایجاد شود و چهره‌ای زشت و زننده به این اثر ملی بدهند بر همین مبنا و با توجه به وظیفه سازمان زیباسازی که متولی مرمت و تولید حجم و مجسمه در سراسر شهر است، بنا بر این شد که این چند مجسمه مرمت شوند.

دیوسالار تصریح کرد: در راستای مرمت این مجسمه‌ها ما سعی کردیم بدون کوچکترین تغییری در شکل آنان، با استفاده از متریال بتن، کاری مستحکمتر و بهتر را به لحاظ ماندگاری اجرا کنیم تا علاوه بر حفظ زیبایی شهر، بتواند چهره مجسمه اصلی را نیز حفظ کند و باعث مخدوش شدن این اثر ملی نشود.

او درباره زمان نصب این اثر، گفت: کار اصلی انجام شده و در حال حاضر مجسمه‌ها آماده شده‌اند بنابراین پس از جابه جایی و نصب پایه‌های تازه انشاالله در هفته آینده، مرمت این میدان به پایان خواهد رسید و مجسمه‌ها در کنار اثر ملی و قدیمی میدان حر قرار خواهند گرفت تا به حفظ زیبایی این اثر مهم کمک کنند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری، سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعمال تغییرات در این میدان، گفت: به شخصه از دغدغه، هنرمندان و مردم در راستای توجه به المان‌‎های شهری تشکر می‌کنم و معتقدم که این همدلی یک اتفاق خوب در راستای ارزشمندی شهر و شهروندان است اما این اطمینان خاطر را نیز به شهروندان می‌دهم که هیچگونه تغییری در شکل ظاهری این مجسمه‌ها یا میدان شکل نگرفته و صرفا، اقدام انجام شده به بهبود شکل دیداری میدان انجامیده است.

دیوسالار ادامه داد: لازم است که قبل از انتشار اخبار در فضاهای مجازی، از درست یا نادرست بودن آن اطمینان حاصل کنیم تا خدایی ناکرده باعث نشر اکاذیب و ایجاد نگرانی در جامعه نشویم.