چهار دهه پیش، صدرالدین زاهد از بنیانگذاران سالن چهارسوی تئاتر شهر با اجرای نمایش «اژدها» نوشته یوگنی شوارتس در این مجموعه، عازم فرانسه می‌شود تا تجربه اجراگری او به دست فراموشی سپرده شود. حال پس از چهل سال او قرار است در اولین فصل اجراهای تابستانی نمایش «افسانه ببر» نوشته داریو فو را روی صحنه برد. این نمایش زاهد از اواسط تیر ماه میزبان علاقه مندان تئاتر است.

البته این تنها حضور تابستانی صدرالدین زاهد نیست. در تالار اصلی نمایش «دکترنون» بر اساس رمان «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به نویسندگی شهرام رحیمیان و کارگردانی هادی مرزبان قرار است روی صحنه رود. در این نمایش مهدی فخیم‌زاده قرار است در برابر صدرالدین زاهد، در نقش دکتر مصدق ظاهر شود. شیوا مکی نیان، شیرین بینا و کامبیز امینی دیگر بازیگران نمایشی هستند که از مرداد ماه سال جاری روی صحنه خواهد رفت.

«داستان باغ وحش» به نویسندگی ادوارد آلبی عنوان دیگر نمایش جدیدی است که از اوایل تیر ماه به کارگردانی مهدی پاشایی و بازی مهدی زمین پرداز، بهار نوحیان مهدی پاشایی و طراحی صحنه میثم نویریان در تالار قشقایی به پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

نمایش «تن‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی و بازی امیررضا حشمتی‌پور، محمدجواد هاشمی، فرزاد تجلی، فردین شاه‌حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج بخارایی و محمد نیازی هم از اوایل تیر ماه در تالار سایه به صحنه می‌رود.  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از تیرماه اقدام به بازگشایی سالن‌های خود کرده است. «آرزوهای یک موش کور» به کارگردانی وحید نفر و نویسندگی سعید ابک و بازی سعید ابک، خالق استواری، علی باروتی و هدیه حاج‌طاهری از دهم تیرماه در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه دیوار چهارم که در این ایام کمتر فعالیت داشته نیز با نمایش «مشاهدات» به کارگردانی مجتبی کاظمی به جریان تئاتر بازخواهد گشت. این نمایش که از دهم تیرماه آغاز به کار می‌کند با بازی حسام افسری و حسین طهماسبی اجرا می‌َشود. تماشاخانه شهرزاد که روزگاری به نمایش‌های گران‌قیمت اختصاص داشت، این روزها در غرق اجراهای جوان و تجربه‌های تازه است. اما «خیر نبینی سعیده» نوشته فرهاد نقدعلی شاید تغییر رویکرد دور تازه اجراهای شهرزاد باشد. علیرضا احمدی خیری کارگردان نمایش با تنها بازیگرش، امیررضا کوشانی از پنجم تیرماه فعالیت خود را در سالن صنوبر این مجموعه آغاز کرده‌اند. از اتفاقات قابل‌توجه این تابستان اضافه شدن مجموعه تئاتری جدیدی با عنوان «آبان» است. این سالن که در خیابان سپند، مابین خیابان‌های عضدی و نجات‌الهی تأسیس شده است، از 22 تیرماه با اجرای «غرب غمزده» مارتین مک‌دونا به کارگردانی امیرارشیا براتی و سید شایان موسوی آغاز به کار می‌کند.