علاقمندان رفتن به هتل و بوتیک هتل تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ معمولا افرادی به هتل می‌روند که علاقمند اقامتگاه‌های بزرگ و تجملی هستند؛ اما دوستداران بوتیک هتل بجز امکانات تجملی به هنر، میراث فرهنگی و تاریخ نیز علاقمند هستند. بوتیک هتل اوایل دهه ۸۰ میلادی در آمریکا و انگلستان طرفدارانش را پیدا کرد. در ایران نیز تاسیس نخستین بوتیک هتل در سال ۸۵ صورت گرفت. البته با توجه به قدمت ۱۵ ساله در ایران هنوز بسیاری شناخت کاملی از بوتیک هتل ندارند. اما بوتیک هتل‌ چه مشخصاتی دارد؟

بزرگ نیست

یکی از مشخصات بوتیک هتل مساحت این اقامتگاه است؛ برای این که یک هتل در رده بوتیک هتل‌ها قرار بگیرد نباید تعداد اتاق‌های آن از ۱۰۰ اتاق تجاوز کند و این شرط لازم برای ارائه سرویس خوب است. این به معنای این نیست که این هتل‌ها باید دارای وسعت بسیار کمی باشند، چنانچه تعداد اتاق‌های یک استراحتگاه کمتر از ۱۰ باشد در رده مهمانسراها یا صرفا محلی برای خواب به همراه صبحانه قرار می‌گیرد.

دارای اعتبار است

بوتیک هتل به واسطه محدود بودن تعداد اتاق‌ها و طراحی داخلی فوق‌العاده‌اش به راحتی می‌تواند تجهیزات و امکانات یک هتل پنج ستاره را به ساکنانش ارائه دهد و به عنوان یک هتل منحصر به فرد شناخته شود. این هتل ممکن است به طور مستقل مشغول به فعالیت باشد یا ممکن است زیرمجموعه‌ یک هتل لوکس یا زنجیره‌ای باشد اما باید تمام فعالیت‌های خود را به طور مستقل انجام دهد و از هیچ تلاشی در خصوص ارائه‌ خدمات با استاندارد بالا دریغ نکند.

ظاهر متفاوتی دارد

بوتیک هتل‌ها، مجموعه‌ای مدرن با تمامی امکانات و تجهیزات به‌روز و دارای فضایی با طراحی خارق‌العاده هستند؛ فضای یک بوتیک هتل دلگیر نیست، تهویه‌ی هوا و همچنین طراحی مدرن در آن بسیار حائز اهمیت است، باید طراحی این هتل‌ها بر اساس آخرین متدهای روز و با بکارگیری طیف رنگی بی‌نقص با آمیزه‌ای از رنگ‌های نمادین صورت گیرد. نکته‌ دیگری که در طراحی این هتل‌ها بسیار اهمیت دارد عدم استفاده از مبلمان پر زرق و برق در چیدمان فضای داخلی آن است.

معرف محلی که در آن واقع شده‌اند

معمولا بوتیک هتل‌ها به واسطه وسعت کمی که دارند در مرکز و با بخش مدرن شهر واقع می‌شوند. همچنین بوتیک‌هتل‌ها به راحتی در اقامتگاه‌های مدرن شهری قابل مشاهده هستند اما فارغ از این که یک بوتیک هتل در داخل شهر واقع شده باشد یا در حاشیه‌ی آن، باید یادآور محل و مفتخر به حفظ میراث فرهنگی محلی باشند که در آن احداث شده‌اند. پذیرایی از مهمانان نیز با انواع و اقسام غذاهای محلی صورت می‌گیرد. خبرگزاری سی‌ان‌ان اخیرا مطلبی در مورد زیباترین بوتیک‌ هتل‌های ایران منتشر کرده است و از جذابیت‌های شگفت‌انگیز این هتل‌ها گفته است، در حالی که بسیاری از ما ایرانی‌ها هنوز از وجود چنین اقامتگاه‌های منحصربه‌فردی در شهر و استان خود بی‌اطلاع هستیم.

بوتیک هتل جویبار، اصفهان

یک هتل هفت اتاقه جذاب و دیدنی که صاحبش یک معمار جوان به نام طاهره مختارپور است. این هتل که از بازسازی و مرمت یک ساختمان متعلق به اواخر دوران قاجار (قرن نوزدهمی) خلق شده است، ظاهری مدرن و شیک به خود گرفته است و جزئیات آن طوری طراحی شده است که روح معماری سنتی آن را می‌توان در قلب طراحی داخلی مدرنش مشاهده کرد. نکته جالب اینجاست که این اقامتگاه استفاده از پلاستیک را کنار گذاشته است، از مواد شوینده ارگانیک استفاده می‌کند، برای گیاهخواران هم منوی غذایی دارد و از صنایع‌دستی ایرانی بهره می‌گیرد.